Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

SJs biljettutbud i Mälardalen förändras

Under 2017 har det hänt mycket för dig som reser i Mälardalen. Nya biljetter har lanserats och biljettautomaten har fått en ny startsida.

Reskassa har upphört

Från den 20 juni kan du inte längre ladda på reskassa och den 1 oktober upphörde möjligheten att betala med reskassa. För dig som inte hann tömma din reskassa innan 1 oktober finns möjlighet att återköpa värdet på reskassan. Detta hjälper vi dig så klart med utan kostnad.

Läs mer om återköp av reskassan (pdf)
 

Ny digital 10-biljett lanserad

Den 27 juni fick du möjlighet att köpa en ny digital SJ 10-biljett Regional. Med den kan du resa 10 gånger i valfri riktning på vald sträcka under 90 dagar. Gäller både för SJ Regional inom Mälardalen samt TiB i Bergslagen.

Läs mer om 10-biljetten
 

Ny digital Endagsbiljett tur och retur lanserad

Den 26 september lanserades en ny digital SJ Endagsbiljett Regional tur och retur. Biljetten gäller för obegränsat resande i båda riktningarna mellan två orter under en dag på vald sträcka.

Läs mer om Endagsbiljetten tur och retur

Biljettautomat med nytt utseende

Bild: Ny startsida i biljettautomaten från den 1 oktober 2017.

Nyheter på sj.se, i SJs app och SJ Biljettautomat

Nytt utseende i biljettautomaten

  • Den delen som tidigare hette SJ Regional ersattes den 1 oktober med Movingo och där kan du bara köpa pendlarbiljetter för 30 dagar där lokaltrafiken alltid ingår. 
  • Tur och retur-biljetten som säljs i SJ biljettautomat upphörde den 1 oktober. Den 26 september introducerades istället en ny digital Endagsbiljett som säljs på sj.se samt i SJs app.
  • 10-biljetten som laddades på SJ Regionalkort upphörde att säljas i SJ biljettautomat den 16 augusti. Köp istället din nya digitala 10-biljett med längre giltighetstid på sj.se eller i SJs app. Du kan fortfarande resa på din gamla 10-biljetten efter 16 augusti om du har resor kvar.
  • Enkelbiljetter för obokat resande som tidigare gick att köpa i SJ biljettautomat försvann i samband med att Movingo infördes den 1 oktober. Det snabbaste och enklaste sättet att köpa SJs enkelbiljetter är på sj.se samt i SJs app.
  • Alla enkelresor i biljettautomaten blir kopplade till en specifik tågavgång. Ett snabbval för regionalt resande infördes den 25 september.

Nya biljetter införs på sj.se och i SJs app

  • En ny digital 10-biljett för regionala resor inom Mälardalen och Bergslagen infördes den 27 juni och går att köpa på sj.se och i SJs app.
  • En ny Endagsbiljett med obegränsat resande i båda riktningar under en dag och som du köper på sj.se och i SJs app infördes den 26 september.

 

SJ Fakturakort (för företagskunder) upphörde den 1 oktober

I och med att reskassan har försvunnit ersätts även SJ Fakturakort med digitala biljetter. För att kunna köpa biljetter via appen eller sj.se behöver du koppla ditt konto till ditt företags kundnummer. Du som är resebokare för ett företag kan snabbt och enkelt köpa biljetter åt dina kollegor.

Frågor och svar om förändringarna i biljettutbudet

Om jag har reskassa kvar efter 1 oktober. Är mina pengar borta då?

Nej då, du kan besöka oss på SJ Resebutik inne på Stockholms central så hjälper vi dig. Inom snar framtid kan du även ansöka om återbetalning av reskassa via formulär på sj.se. Det enklaste och smidigaste sättet är att tömma reskassan innan 1 oktober. Du kan delbetala med kontokort om din reskassa inte räcker till den biljett du har tänkt köpa.​

Varför kan jag inte använda mitt SJ Regionalkort för att köpa SJ-biljetter efter 1 oktober?

Sedan lanseringen av SJs nya app och nya sj.se har vi sett en ganska markant minskning av antalet köp med framförallt reskassa. En van smartphone­­användare som har loggat in i SJs app eller på sj.se med ett betalkort kopplat till sitt SJ-konto köper redan idag biljett till nästa avgång på några sekunder, men under vintern kommer vi att utveckla ett ännu enklare flöde för köp av enkelbiljetter för SJ Regionaltåg via SJs digitala kanaler.

Jag köpte tidigare en TiM 24-timmarsbiljett i biljettautomaten. Var hittar jag den nu?

I biljettautomaten, i SJs app och på sj.se finns Resplusbiljetter för enkelresor eller tur- och retur med SJ + lokaltrafik. Välj denna biljettyp istället.

Varför försvinner reskassan?

Vi utvecklar vår automat efter våra kunders behov och efterfrågan. För att möjliggöra en tydlig och enkel kanal för köp av Movingo tog vi beslut om att ta bort de produkter som inte används och efterfrågas i lika hög grad.

Kan jag använda mitt SJ Regionalkort för Movingo?

Ja, du kan dock inte ladda på en Movingobiljetter förrän dina SJ Regionalbiljetter är förbrukade.

Vilken typ av månadskort ska jag köpa efter 1 oktober om den biljett jag har köpt hittills försvinner?

Biljettyp som försvinner Förslag till ersättare
SJ regionalkort eller SJ Månadsbiljett 2 klass på vissa sträckor Movingo, SJ 10-biljett Regional eller SJ Årskort
SJ Regionalkort 1 klass SJ Månadsbiljett 1 klass, SJ 10-biljett Regional eller SJ Årskort. Senare under hösten lanseras även 1 klass-uppgradering för Movingo.

Om jag köper en 30-dagarsperiod i slutet av september. Kan jag resa på den efter 1 oktober?

Ja, du har alltid rätt att använda redan köpta produkter. Din 30-dagarsperiod kommer alltså att vara giltig i hela sina 30 dagar så länge den är köpt innan 1 oktober. Du kan dock inte ladda på en Movingobiljett på samma kort förrän dina SJ Regional- och/eller TiM-biljetter är förbrukade.

Jag köpte tidigare obokade tur- och returbiljetter i biljettautomaten. Var hittar jag dem nu?

Du kan fortfarande köpa tur- och retur i biljettautomaten, men då behöver du bestämma exakt vilka avgångar du vill resa med.
Då är det enklare att i stället köpa en Endagsbiljett i SJs app eller på sj.se och hoppa på valfri avgång utan förbokning. Biljetten införs efter sommaren.

Mitt företag använde tidigare SJ Fakturakort. Varför har det försvunnit och vad gäller istället?

I och med att reskassan försvinner ersätts även SJ Fakturakort med digitala biljetter. För att kunna köpa biljetter via appen eller sj.se behöver du koppla ditt konto till ditt företags kundnummer. Läs mer om hur du kopplar ; Läs mer om hur du köper biljett

Du som är resebokare för ett företag kan snabbt och enkelt köpa biljetter åt dina kollegor. Läs mer om hur du bokar som resebokare

Det tar så lång tid att köpa biljett i SJ-delen i biljettautomaten! Hur kan ni göra detta?

Vi vet om att det tar längre tid att köpa biljetter med koppling till specifika tågavgångar och hänvisar därför till våra digitala kanaler såsom SJs app och sj.se. Vi införde också ett snabbval för regionalt resande i automaten den 25 september. Och utöver våra enkelbiljetter lanserar vi också nya digitala biljetter för olika resebehov.

Om jag har resor kvar på min 10-biljett efter 16 augusti. Kan jag resa på den?

Ja, du har alltid rätt att använda redan köpta produkter. Du kan dock inte ladda på en ny 10-biljett på ditt SJ Regionalkort i automaten. Köp istället din nya digitala 10-biljett med längre giltighetstid på sj.se eller i SJs app.

Hur fungerar den nya Endagsbiljetten?

Du köper biljetten i SJs app eller på sj.se där du väljer vilken sträcka du vill resa. Du behöver inte boka någon specifik avgång, utan kan kliva på valfri SJ Regional- eller Tåg i Bergslagen-avgång inom Mälardalen på vald sträcka. Biljetten är giltig i båda riktningarna hela dagen.