Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Resa till Narvik

Ta tåget till Narvik i vinter

Besök Narvik och ta del av Skandinaviens längsta backar och högsta fallhöjder.

Denna artikel är från tidningen Kupé november 2016

Åka till Narvik

Fallfart

Skandinaviens längsta backar och högsta fallhöjder. Självfallet måste man någon gång åka till Narvik och testa skidåkningen där. Det är precis vad journalisten Magnus Wiström och fotografen Patrik Linqvist har gjort. Här är deras rapport.

Text: Magnus Wiström

Foto: Patrik Lingkvist

Billiga tågbiljetter till Narvik

Tåg till Narvik

Du kan resa med SJs nattåg till Narvik.

”Om det bara lättar lite blir det nog fint”

Från dalstationen har vi tagit gondolliften upp och fortsätter sedan med sittliften som tar oss upp till toppen av Fagernesfjellet eller så långt man kan komma med lift. Det går att fortsätta upp på stighudar ytterligare en bit, men inte i dag. Det har nämligen dragit in en snöstorm över Nordland fylke, den biter i våra ansikten och sikten är obefintlig.

Meteorologerna har lovat att det ska lätta på eftermiddagen, men i stället tilltar snöfallet. Vi gör några åk mer eller mindre i blindo, men längre ner där de snötyngda björkarna ger oss konturer går det bättre och vi håller oss i skogen så länge vi kan innan vi viker av ut i pisten.

Fördelen med att åka i snöstorm är att vi är ensamma i systemet. Liftköerna är obefintliga och snart är vi på väg upp igen för ytterligare ett åk.

I toppstugan värmer sig en samling tappra skidåkare. Det äts hamburgare och dricks kaffe och varm choklad medan snön vräker ner utanför fönstret och sikten är inte längre än till restaurangens balkongräcke.

”Om det bara lättar lite blir det nog fint”, tänker jag.

Skidanläggningen i Narvik är något av en stadsbacke. En osannolik sådan med hela 900 meters fallhöjd. Är du sedan beredd på att gå sista biten upp till Tredjetoppen får du ett åk på 1 200 meter. Ett åk som i rätta förhållanden står sig bra mot de bästa i Alperna. Om det inte varit för all bebyggelse i sluttningen nedanför backen hade man kunnat åka ytterligare några hundra meter ända ner till Ofotfjorden.

Men trots att de preparerade pisterna är långa och bra, så är den stora attraktionen i Narvik offpisten. De tre främsta områdena är Mørkholla, Five Fingers och Tredjetoppen. Men de åken kräver bra sikt och får vänta till en annan dag.

Äggliften vid dalstationen.
Narvik ligger vid den isfria Ofotfjorden och har drygt 18 000 invånare.

I den isfria Ofotfjorden ligger fraktbåtarna stilla och väntar på att få lasta. Det var i början på 1900-talet som rallarna drog järnvägen genom oländig terräng från Kiruna ända ut till den norska kusten, så att LKAB kunde frakta järnmalmen via tåg ända ut till hamnen. Det moderna Narvik hade sett sin gryning.

Själva staden är lågväxt och villaområden breder ut sig som ett kulligt lapptäcke, men de centrala delarna är dock allt annat än charmiga. Mycket betong, raka gator, några större gallerior och så Ricas udda hotelltorn.

Förklaringen till stadens charmlösa yttre är andra världskriget. Staden besköts av allierade fartyg och bombades av tyskt flyg i en hård strid om malmhamnen. Efter kriget byggdes Narvik upp, snabbt och effektivt, utan tanke på estetik och småstadsmys.

Mitt på torget ligger Krigsminnesmuseet i en av de få byggnaderna som överlevde bombningarna. Historierna om de nordnorska fiskarsönernas motstånd mot Hitlers elitsoldater lever vidare.

På Kongens gate som skär genom staden och som är en del av E6:an, ligger restaurangen Rallar’n Pub og Kro. Här serverar man nordnorska specialiteter och i köket basar Daniel Havaas från Katrineholm. Tack vare sin norska pappa hamnade Daniel i Narvik efter att ha gått kockskolan i Trondheim.

– Vi köper så mycket som möjligt av våra råvaror från lokala leverantörer, förklarar Daniel. Det är allt från salami och potatis till grönsaker. Fisken får vi från Lofoten. Tyvärr har vi börjat servera pizza också, säger han lite irriterat och öppnar ugnsluckan för att rotera en capricciosa.

Vi skippar pizzan och beställer boknafisk, torkad torsk med morotsstuvning, bacon och mandelpotatis. På menyn finns naturligtvis även traditionell rallarkost som fläsklägg med rotmos.

Riksgränsen 1903. Foto: Trafikverkets museer.

Järnvägen byggdes i början av 1900-talet (invigningen var 1903) för att LKAB:s järmalm skulle kunna skeppas ut från Narviks isfria hamn, och den är en ingenjörs bedrift, en skandinavisk variant på Glaciärexpressen i Alperna. Och det är en mäktig tågupplevelse att passera Riksgränsen och sedan ”falla” ner mot Ofotfjorden på havsnivå.

Fagernesfjellet ligger strax sydost om Narviks centrum. Fjället har tre toppar. Den högsta punkten är Tredjetoppen 1 273 meter över havet.

Nästa morgon har ovädret dragit förbi och fläckar av blå himmel inger förhoppningar om en fin dag. I skidshoppen vid dalstationen träffar vi tvillingarna Tina och Terese Soléng Bertnes som har avslutat sin alpina karriär och nu satsar på friåkning. De jobbar på skidanläggningen, men har tagit ledigt i eftermiddag för att åka skidor och lovar att guida oss upp till toppen för ett åk ner på baksidan av Fagernesfjellet.

Blå himmel och nyfallen snö, det ryktas om en halvmeter, har lockat många och köerna till äggliften är ansenliga. Det är trångt, men alla är vänliga och förväntansfulla. Det är spanjorer, ryssar och japaner.

Vi pratar med paret från München med dottern Ronja. De har varit i Narvik under tre somrar och vandrat och nu är de här för första gången på vintern.

– Vi kommer tillbaka i sommar igen, säger de entusiastiskt.

Första åket går från toppen av stol liften ner genom djup nyfallen snö. Vi kommer så småningom ner i samma skog som vi besökte under snöstormen, men nu lyser solen på de snöklädda grenarna. Det är leenden, skratt och glada tillrop över hela berget som gnistrar av vit nyfallen snö.

Det är bara norrmänn som saknas i backarna, men de är i sina egna hytter över helgen för att gå på tur.

På lunchen sitter alla ute på restaurangens stora altan med utsikt över fjord och fjäll. Kontrasterna mot gårdagen kunde knappast vara större. Tillsammans med Tina och Terese, som har avslutat jobbet i skidshoppen för dagen, tar vi stolliften upp till den frostklädda tv-masten på Fagernesfjellet.

Härifrån går vi med stighudar upp mot Tredjetoppen, 1 272 meter hög. Tunga vinddrivor av snö hänger ut över stupet på vänster sida och högre upp skymtar Mørkholla, som är ett inledningsvis brant åk och som namnet förtäljer ligger väl gömt från solen.

Det tar oss en dryg halvtimme att nå Tredjetoppen, men belöningen är väl värd mödan. Framför oss ligger ett åk på nästan 1 200 meters fallhöjd och med fyrtio centimeter nysnö.

Tina och Terese brukar spendera en vecka i Chamonix varje vinter, men tycker ändå att hemma är bäst.

– När vi har sådana här dagar finns det ingen bättre skidåkning än Narvik, säger de, och jag är beredd att hålla med.

Nästa dag ligger fjällen insvepta i soldis. Sikten verkar dock fortfarande vara bra och planen är att Narvikssonen Markus Pleym ska guida oss till några andra berg.

Utrustad med stighudar och god lokalkännedom går det att hitta fantastisk skidåkning från tidig vinter till början på sommaren. Markus, som utbildar sig till lärare inom naturvetenskap i Tromsø, har lång erfarenhet av att gå på tur i området.

Från centrala Narvik åker vi bil längs krokiga vintervägar. Med stighudar går vi över en sjö för att sedan ta oss upp genom en tätbevuxen björkskog innan vi kommer upp på högfjället.

– Dit upp ska vi, säger Markus och pekar mot Lilla Tindens stenklädda topp med staven.

Svettiga når vi toppen av Lilla Tinden. Det är tyst och stilla och i Ofotfjorden rör sig fraktbåtarna fullastade med järnmalm ut mot öppet vatten – medan vi har ett brant åk i orörd nysnö på nästan tusen meters fallhöjd som väntar.

TV-mast på Fagernesfjellet.
Friåkarna Tina och Terese Soléng Bertnes.

Resfakta Narvik

Ta sig hit

Nattågen till Narvik från Stockholm är en tjugo timmars tågupplevelse genom Vintersverige. Det går två per dygn. Det första lämnar Stockholm Central runt 18 och är framme i Narvik efter lunch. Det andra lämnar Stockholms Central vid 23, tåg till Boden, med byte till Intercitytåg, och är framme i Narvik vid middagstid.

Arctic Circle Pass

Tolv stopp på en och samma biljett. Med SJs flexibla tredagarspass kan du skidluffa som du vill längs Sveriges vackraste tågsträcka mellan Kiruna och Narvik. Sträckan trafikeras två gånger dagligen i vardera riktningen. Läs mer om Arctic Circle Pass.

Bo

Narvik har hotell tillhörande de större hotellkedjorna, bland annat Rica Hotel och Quality Hotel Grand Royal. De är dock främst ägnade för affärsresenärer. För yngre skidluffare kan vandrarhemmet Spor 1 vid järnvägstationen rekommenderas. De har flerbäddsrum för 300 NOK/person. Ett enkelt och bra hotell är Breidablikk som också har flerbäddsrum för 350 NOK/person.

Äta

Narvik har en handfull bra krogar. De främsta ligger på hotell, som Linken på Quality Hotel Grand Royal som erbjuder sameinspirerad gourmetmeny. Rallar'n Pub og Kro i samma hotell har enklare rätter. Skybaren Tötta bar på Rica Hotel har kanske stadens bästa utsikt. Här serveras bland annat nordnorska tapas. Fjellheisrestauranten vid toppen av gondolliften serverar hamburgare och andra pisträtter till förstklassig utsikt. En klassiker är att själv köpa bröd och majonnäs och sedan handla nykokta räkor direkt av "Räkfiskar'n" i hamnen.

Skidåkning

Fagernesfjellet har ett tiotal preparerade nedfarter. Den längsta är över 3 200 meter. För barn och nybörjare finns området Startgropa med egen lift. De preparerade pisterna är långa och bra, men den stora attraktionen är offpisten. De främsta områdena är Mørkholla, Five Fingers och Tredjetoppen. Att använda en guide de första dagarna rekommenderas. Dels i säkerhetssyfte, dels för att utnyttja tiden på bästa sätt.

Säsong

Skidsäsongen i Narvik brukar börja omkring vecka 7, och sträcker sig vissa år ända fram till midsommar och midnattssol. Mest snö faller i februari och mars, och bästa perioden är mars - april om man är ute efter torr lössnö.

Måsteläsning!

Är du på väg till Narvik så läs Topptur av Mikael af Ekenstam. Här beskrivs 71 toppar, 5 stugor och mer än 160 utförsåk i området kring Narvik, Riksgränsen, Björkliden och Abisko.

Mer info

Läs mer om vad Narvik har att erbjuda på visitnarvik.com

Topprestaurangen med utsikt över Ofotfjorden.