Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

SJ Movingokort

SJ Movingokort

Så här fungerar det. 

Här gäller Movingokort

SJ Movingokort kan du använda på SJ Regionaltåg på de mörkblå linjerna på kartan här intill.


SJ Movingokort

SJ Movingokort

SJ Movingokort köper du i SJ Resebutik på Stockholm Central eller hos något av våra Movingo-ombud som du hittar på www.sj.se/ombud under rubriken "Reser du i Mälardalen". Du som är medlem i SJ Prio kan samla poäng varje gång du laddar ditt SJ Movingokort. Du kopplar ditt SJ Movingokort till SJ Prio via www.sj.se/movingokort.

SL Spärröppnare

SL Spärröppnare

När du köper en 30-dagars Movingobiljett i SJ Biljettautomat kan du ladda en spärröppnare på ditt SL Access-kort.


SJ biljettautomat

Spara alltid kvittot när du laddat ditt kort

  • Kvittot är en värdehandling som du behöver om du till exempel skulle förlora ditt kort. 
  • När du aktiverat en 30-dagarsperiod rekommenderar vi dig att skriva ut kortinformation i automaten. 
  • Skriv ned kortnumret som finns i övre vänstra hörnet på baksidan av kortet och spara det på en säker plats. Kortnumret står även på laddningskvittot. Du behöver veta ditt kortnummer om du t.ex. förlorar ditt kort och vill spärra det. Här intill ser du var du hittar ditt kortnummer. 

Här hittar du ditt kortnummer på baksidan av kortet:

Bra att veta om SJ Movingokort

Med SJ Movingokort reser du obokat och får sitta i mån av plats.

Är du osäker på om din resa registrerades?

Håll kortet stilla mot avläsningsytan en gång till. Texten på skärmen ger aktuell information om din registrering. Oavsett hur många gånger du visar upp kortet registreras bara en resa. Först efter 30 minuter kan du registrera en ny resa på samma kort.

Registrera på mellanliggande stationer

  • SJ Movingokort med aktiv 30-dagarsperiod kan registreras på alla mellanliggande stationer.

  • Ett kort med laddad 30-dagarsperiod sträckan Stockholm–Västerås kan alltså exempelvis avläsas i kortläsaren på stationerna i Sundbyberg, Bålsta och Enköping.

Om kortläsare saknas eller är ur funktion

På de stationer där kortläsare saknas eller är ur funktion hänvisar vi till SJ Biljettautomat och funktionen Registrera resa i köpdialogen för Movingokort.

Förlustgaranti för medlemmar i SJ Prio

SJ erbjuder medlemmar i SJ Prio förlustgaranti för Movingobiljetter laddade på SJ Movingokort eller SJ Regionalkort kopplade till SJ Prio.

Följande regler gäller:

  • För att kunna nyttja förlustgarantin och få ett nytt kort laddat med Movingobiljett, måste du vara medlem i SJ Prio och ha kopplat ditt kort till ditt medlemsnummer. Kopplingen ska vara gjord innan du förlorat kortet. Det går inte att koppla det i efterhand och nyttja förlustgarantin.
  • Spärra ditt kort via SJ Kundservice på 0771-75 75 75 direkt om du upptäcker att du har förlorat ditt kort.
  • Förlustgarantiärenden för Movingo hanteras bara av personalen i SJ Resebutik på Stockholm Central.
  • Movingobiljetter laddade på SJ Movingokort eller SJ Regionalkort ersätts bara om biljetten varit giltig i upp till nio dagar när kortet spärras. Därefter är återköps- och förlustgarantivärdet 0 kr.