SJ biljetter
Här har vi samlat hela vårt biljettutbud - biljetter som passar dig, oavsett om du reser varje dag eller bara någon gång ibland.
Enkel- och mängdbiljetter
SJ Enkelbiljett
Med vår vanliga enkelbiljett kan du välja mellan 1 och 2 klass samt tre olika nivåer av flexibilitet.
Pendlarbiljetter och årskort
Det ska vara extra enkelt och förmånligt för dig som reser ofta. Därför erbjuder vi flera olika biljettyper och avgångar.
SJ Årskort
Res hur mycket du vill under ett helt år och välj mellan olika komfortnivåer.
Resplus
Med Resplus får du hela resan i ett köp och komma-fram-garanti.
Anslutningsguiden
Komplettera din köpta resa med lokaltrafik och res från dörr till dörr.
Våra olika flexibilitetsnivåer
Resa som kan återbetalas
Med en återbetalningsbar biljett får du pengarna tillbaka om du behöver ställa in din resa. Då återbetalas biljettpriset (minus bokningsavgiften). Biljetten måste avbokas före tågets avgång. Andra regler kan gälla för avbokning av resor med en annan operatör. Kontakta respektive operatör för mer information.
Resa som kan ombokas
Med en ombokningsbar biljett kan du fram till tågets avgång boka om din resa till annan ort eller ett annat datum. Du kan också avboka din resa. Du får då ett ombokningsvärde (biljettpriset minus bokningsavgiften), som kan användas för nya resor med SJs tåg. Ny resa behöver bokas inom 180 dagar från och med resedatumet på din ursprungliga biljett. Din nya resa som du bokar om till kan genomföras efter 180 dagar. Om priset på den nya resan är högre betalar du mellanskillnaden. Om priset på den nya resan är lägre skickas ett värdebevis inom en dag med kvarvarande belopp via e-post till kontaktpersonen för resan.
Resa som inte kan ombokas
Denna biljett kan varken ombokas eller återköpas. Det är heller inte tillåtet att ändra namn på biljetten. Om bokningen innehåller betalt tillval (måltid eller platsreservation) återbetalas tillvalet vid avbokning före avgångstid. Behöver du ställa in din resa på grund av sjukdom kan du få pengarna tillbaka mot uppvisande av läkarintyg.
Våra olika betalsätt
Som privatperson kan du välja att betala med kontokort, Swish eller faktura.
Kontokort
Följande kort accepteras:
- VISA
- MasterCard
- Eurocard
- American Express
Följande kort accepteras i vissa fall (beroende på bank):
- Electron (endast online)
- Maestro (endast online)
Swish
För att använda Swish, så behöver du Swish-app och Mobilt BankID installerad på din telefon.
Faktura
För att betala med faktura behöver du legitimera dig med Mobilt BankID. Ingen fakturaavgift tillkommer.
Våra olika leveranssätt
E-biljett
E-biljett är som en pdf som skickas till dig med e-post. Ombord på tåget visar du upp e-biljetten i SJs app, i din e-post eller på papper om du har skrivit ut den.
Sms-biljett
Sms-biljett skickas dagen innan utresa. Reser du inom 24 timmar skickas mobilbiljetten inom 15 minuter. Biljetten innehåller en länk som du behöver klicka på för att få fram den och kunna visa den ombord. Sms-biljetten ska kunna läsas av elektroniskt av personalen ombord. Är skärmen trasig rekommenderar vi ett annat leveranssätt. Biljetten kan skickas till de flesta europeiska mobilnummer.
App-biljett
Har du en smartphone och har laddat ner vår app så kan du enkelt både köpa biljett och ha koll på dina resor. Ombord på tåget visar du sedan upp din biljett direkt i appen.
Alla SJs egna app-biljetter är personliga. Movingobiljetten för resor med SJ och lokaltrafik är däremot opersonlig och går att flytta från en smartphone till en annan, mot en avgift. Kontakta SJ Kundservice för att flytta din digitala Movingobiljett.
Sista minuten
En biljett för dig som är under 26 år, som studerar eller är pensionär.
{{ getModalHeaderText() }}
{{ getModalInfoText() }}
{{ getModalInfoText2() }}