Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

SJ biljetter

Här har vi samlat hela vårt biljettutbud - biljetter som passar dig, oavsett om du reser varje dag eller bara någon gång ibland.

Enkel- och mängdbiljetter


Enkelbiljett This is an icon

SJ Enkelbiljett

Med vår vanliga enkelbiljett kan du välja mellan 1 och 2 klass samt tre olika nivåer av flexibilitet.

Om enkelbiljetten

Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017

SJ Endagsbiljett

Res obegränsat med våra regionaltåg inom Mälardalen med en digital endagsbiljett.

Om endagsbiljetten

Ny_ikon_10biljett

SJ 10-biljett

Inom Mälardalen och Tåg i Bergslagen erbjuder vi digitala 10-biljetter.

Om 10-biljetten

Pendlarbiljetter och årskort

Det ska vara extra enkelt och förmånligt för dig som reser ofta. Därför erbjuder vi flera olika biljettyper och avgångar.


Icon This is an icon

SJ Månadsbiljett

Res obegränsat mellan två orter med SJs tåg under 30 dagar. Nu kan du få din månadsbiljett direkt i mobilen.

Om månadsbiljett

Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017

SJ 90-dagarsbiljett

Res obegränsat med vår 90-dagarsbiljett som gäller på alla våra tåg på sträckan Göteborg–Stockholm. 

Om 90-dagarsbiljetten

Icon This is an icon

SJ Årskort

Res hur mycket du vill under ett helt år och välj mellan olika komfortnivåer.

Om årskort

Icon This is an icon

Movingo

Res hur mycket du vill med både regionaltåg och inom lokaltrafiken i Mälardalen. 

Om Movingo

Resplus

Med Resplus får du hela resan i ett köp och komma-fram-garanti. 

Anslutningsguiden

Komplettera din köpta resa med lokaltrafik och res från dörr till dörr.

Våra olika flexibilitetsnivåer


Resa som kan återbetalas

Med en återbetalningsbar biljett får du pengarna tillbaka om du behöver ställa in din resa. Då återbetalas biljettpriset (minus bokningsavgiften). Biljetten måste avbokas före tågets avgång. Andra regler kan gälla för avbokning av resor med en annan operatör. Kontakta respektive operatör för mer information. 

Resa som kan ombokas

Med en ombokningsbar biljett kan du fram till tågets avgång boka om din resa till annan ort eller ett annat datum. Du kan också avboka din resa. Du får då ett ombokningsvärde (biljettpriset minus bokningsavgiften), som kan användas för nya resor med SJs tåg. Ny resa behöver bokas inom 180 dagar från och med resedatumet på din ursprungliga biljett. Din nya resa som du bokar om till kan genomföras efter 180 dagar. Om priset på den nya resan är högre betalar du mellanskillnaden. Om priset på den nya resan är lägre skickas ett värdebevis inom en dag med kvarvarande belopp via e-post till kontaktpersonen för resan.

Resa som inte kan ombokas

Denna biljett kan varken ombokas eller återköpas. Det är heller inte tillåtet att ändra namn på biljetten. Om bokningen innehåller betalt tillval (måltid eller platsreservation) återbetalas tillvalet vid avbokning före avgångstid. Behöver du ställa in din resa på grund av sjukdom kan du få pengarna tillbaka mot uppvisande av läkarintyg.

Våra olika betalsätt

Som privatperson kan du välja att betala med kontokort, Swish eller faktura.


Kontokort

Följande kort accepteras:

  • VISA
  • MasterCard
  • Eurocard
  • American Express

Följande kort accepteras i vissa fall (beroende på bank):

  • Electron (endast online)
  • Maestro (endast online)

Swish

För att använda Swish, så behöver du Swish-app och Mobilt BankID installerad på din telefon.

Swish

Faktura

För att betala med faktura behöver du legitimera dig med Mobilt BankID. Ingen fakturaavgift tillkommer.

Våra olika leveranssätt


E-biljett

E-biljett är som en pdf som skickas till dig med e-post. Ombord på tåget visar du upp e-biljetten i SJs app, i din e-post eller på papper om du har skrivit ut den. 

Sms-biljett

Sms-biljett skickas dagen innan utresa. Reser du inom 24 timmar skickas mobilbiljetten inom 15 minuter. Biljetten innehåller en länk som du behöver klicka på för att få fram den och kunna visa den ombord. Sms-biljetten ska kunna läsas av elektroniskt av personalen ombord. Är skärmen trasig rekommenderar vi ett annat leveranssätt. Biljetten kan skickas till de flesta europeiska mobilnummer. 

App-biljett

Har du en smartphone och har laddat ner vår app så kan du enkelt både köpa biljett och ha koll på dina resor. Ombord på tåget visar du sedan upp din biljett direkt i appen.

Alla SJs egna app-biljetter är personliga. Movingobiljetten för resor med SJ och lokaltrafik är däremot opersonlig och går att flytta från en smartphone till en annan, mot en avgift. Kontakta SJ Kundservice för att flytta din digitala Movingobiljett.

Pappersbiljett

Hämta ut din biljett i SJ Biljettautomat. Biljetter kan även hämtas ut, mot avgift, i SJ Resebutik, Pressbyrån eller 7-Eleven. Avgiften betalas vid uthämtning. 

Icon This is an icon

Sista minuten

En biljett för dig som är under 26 år, som studerar eller är pensionär.