Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Nattåg

Nattåget löser Sofias livspussel

Jobbpendlande tvåbarnsmamman Sofia Enlund älskar nattåget. För henne var det bästa sättet att få ihop livspusslet med små barn, jobb långt hemifrån – och få tillräckligt med sömn.

Vakna utvilad efter en god natts sömn

 

Sofia Enlund, som jobbar som verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan, är en rutinerad nattågsresenär. I ett par år, fram till i höstas, åkte hon nattåg från hemmet i Malmö till jobbet i Stockholm ett par gånger i veckan.

– Nattåget är perfekt. Du hinner lägga barnen och träffa din partner innan du åker till tåget. Men det bästa är att du kommer fram utvilad, mycket piggare än om du hade gått upp i ottan för att hinna med första morgonflyget, säger Sofia.

En flygrädd kollega tipsade om nattåget samtidigt som Sofia kände att jobbpendlandet med flyg började tära: för lite sömn, väntetider och stress på flygplatsen och att hinna i tid till fullspäckade dagar med workshoppar och möten som hon var ansvarig för.

– Nattåget blev ett mer hållbart sätt att resa för mig personligen – och för klimatet. Jag satte faktiskt ett eget miljömål att jag skulle flyga mindre, och det lyckades jag med. Försäkringskassan jobbar också aktivt för att vi åka mer tåg i tjänsten, så det känns också bra.

I höstas flyttade Sofia med familj till Stockholm, men hon åker fortfarande nattåg då och då i tjänsten.

Hur ser då hennes nattågsliv ut? På kvällen lägger hon barnen och umgås med sambon innan hon åker till tåget. Nattåget avgår vid 23-tiden från Stockholm och anländer till Malmö vid kl 07 (för omvänd sträcka Malmö–Stockholm är det klockan 22:00 respektive klockan 06:00 som gäller). Den egna sovvagnskupén är som ett hotellrum på hjul.

– Ibland jobbar jag en stund eller kollar lite film innan jag lägger mig. Det är rogivande med känslan av att vaggas till sömns, jag sover oftast gott och känner mig alltid helt trygg. Det är en gåta eftersom jag normalt är väldigt mörkrädd, men inte ombord på tåget.

På morgonen ligger hon kvar en stund, duschar i kupén och börjar dagen med en hotellfrukost, som ingår i 1 klass. I lugn och ro hinner hon förbereda dagen och småprata med kolleger när hon kommer till jobbet vid åttasnåret.

– Det roliga är att flera jobbpendlande kolleger har börjat åka nattåg efter att jag berättat om hur bra det har funkat för mig. Det är småbarnsföräldrar, precis som jag, som har upptäckt att livspusslet blivit enklare.

Sofia på nattåget

Sofias bästa nattågstips

Ta med frukt och dryck för kvällsmys i kupén.

För mer hemmakänsla: vira din favoritsjal runt kudden eller ta med egen kudde (om du har plats i väskan).

Brusreducerande, bekväma hörlurar för att kolla film, lyssna på musik eller bara ha det tyst.

Upprustade nattåg – hotellrum på hjul

SJ satsar på nattågstrafiken, bland annat genom att renovera alla nattågsvagnar för 150 miljoner kronor. Nästa år rullar de första upprustade nattågen på spåren.

– Känslan ska vara: Wow, det känns som en helt ny vagn! säger Jan Kyrk, ansvarig för SJs nattågstrafik.

I fjol gjordes 650 000 resor i Sverige på SJs tre nattågslinjer, det vill säga linjerna till övre Norrland (Göteborg–Stockholm–Luleå–Narvik), Jämtland (Göteborg–Stockholm–Åre–Duved) och Stockholm–Malmö. Med sov- och liggvagnar i toppskick ska ännu fler lockas att välja nattåget. Tekniken – från duschar och värme till luftkonditionering – ska gås igenom eller bytas. Ligg- och sovvagnskupéerna ska bli vackrare och ännu bekvämare med nya färger och tyger.

– Nattåg är hotellrum på hjul och allt fler upptäcker att det är ett fantastiskt sätt att resa. Vi vill att fler ska resa med oss, i hela landet och dygnet runt. Därför är nattågen viktiga för oss.

De flesta nattågsresenärer åker med övre Norrlandslinjen. Nattågen till Jämtland, som går i högsäsong sommar och vinter, och Stockholm–Malmö-linjen har ungefär lika många resenärer. Andelen affärsresenärer är störst på Stockholm–Malmö, där många åker nattåg i ena riktningen för att slippa hotellövernattning eller tidiga morgonflyg och återvänder med snabbtåg dagtid. Trenden att fler väljer sovvagn i stället för liggvagn är också tydlig.

– Förstaklassvagnarna med en- eller tvåbäddskupé, toa och dusch, och frukost på hotell nära stationen vid ankomst säljer ofta slut snabbt, säger Jan Kyrk.