Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

villkor och föreskrifter

SJs köpvillkor, resevillkor och information om hantering av personuppgifter.

SJs resevillkor

När du köper en resa av oss ingår du och SJ ett avtal. Läs mer om våra resevillkor och bestämmelser som gäller för resor från den 8 oktober 2018 nedan. 

Allmänna resevillkor

SJs allmänna resevillkor på norska

Ordningsföreskrifter

Ordningsföreskrifter ombord

SJs inloggningsvillkor

SJs inloggningsvillkor

SJs årskortsvillkor

SJs årskortsvillkor

SJs köpvillkor

När du köper en resa av oss ingår du och SJ ett avtal. Läs mer om våra köpvillkor och övriga bestämmelser som gäller vid köp av resa.

Allmänna köpvillkor, gäller för resa köpt från 24 oktober 2018

Movingo

Villkor för köp av Movingobiljetter genom SJ AB, gäller för resa köpt från 4 juni 2018

SJ Prio Medlemsvillkor

SJ Prio Medlemsvillkor

Hantering av personuppgifter

Hantering av personuppgifter

Bagage

Rättigheter vid försening

Vårt mål är att du ska få en bekväm och punktlig resa, men ibland lyckas vi inte till 100%. Vi jobbar kontinuerligt för att förbättra vår punktlighet och du kan alltid lita på att vi gör vårt bästa för att se till att du kommer fram till din slutdestination. Blir förseningen långvarig har du rätt till ersättning vid försening.

Från den 1 april gäller en ny lag som, vid en försening, förstärker dina rättigheter när du reser med vissa av våra tåg. De nya rättigheterna gäller för dig som reser med ett SJ-tåg som kör en kortare sträcka än 150 km, räknat från tågets första till sista station. Det är alltså inte den sträcka du reser som räknas, utan tågets hela sträcka. resegaranti

Bra att veta om ersättning vid försening

Här hittar du ytterligare information om ersättning vid försening och vad som gäller om ditt tåg har blivit försenat.

Hur betalas ersättningen ut?

Ersättningen betalas ut kontant, på det sätt som resan är betald. Är resan betald med SJ Prio-poäng ersätts den med SJ Prio-poäng.  

Vad gäller om jag reser på ett företagsavtal?

Om förseningen gäller en SJ-resa som bokats genom ett företagsavtal så anger avtalet om ersättningen ska betalas ut till dig personligen eller till företaget.

När måste jag senast ansöka?

Ansökan om ersättning vid försening bör ha inkommit till SJ senast inom tre månader efter att resan genomfördes. Ansökan skickas via formulär.

När får jag tillbaka hela kostnaden?

Du får tillbaka hela biljettkostnaden om din resa blivit utan värde för dig på grund av en väsentlig försening eller ett inställt tåg under pågående resa.  

Vad gäller för mig som har årskort?

För dig som reser med årskort räknas ett snittpris ut per resa genom att dela priset på årskortet med 160. Det beloppet blir det biljettpris som ersättningen baseras på.

Finns det någon undre gräns för vad som betalas ut?

Om resan genomförs med ett tåg som går en längre sträcka än 150 km och med annat färdbevis än periodkort betalas ingen ersättning ut om ersättningsbeloppet understiger 30 kr/resenär. För resa med tåg som går kortare sträcka än 150 km finns ingen undre gräns.

Övriga resevillkor

SJs resevillkor på norska

SJ AB Generelle Resievilkår, gjelder fra og med 2018-10-08

Icon This is an icon