Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

fråga lokföraren

Är det något du undrar över?

I varje nummer av tidningen Kupé svarar lokföraren Daniel Bergman på resenärernas frågor. Läs mer om Daniel här och se de senaste frågorna och svaren från Fråga lokföraren.

Daniel Bergman, "Fråga lokföraren"

Daniel Bergman är "Fråga lokföraren" i SJs ombordtidning Kupé. Lokföraren från Karlstad knåpar ihop svar på era klurigaste frågor om järnvägens värld.
– Jag svarar på alla sorters frågor. Gärna undringar om mitt yrke och om hur det är att jobba med tåg, säger Daniel.
Han gillar att skriva och har varit intresserad av finurliga formuleringar sedan han upptäckte komikerlegenden Tage Danielsson. Svaren på Fråga lokföraren-sidan ska visserligen vara korrekta och tydliga, men det måste också finnas ett mått av underhållning i dem, tycker Daniel.
– Man måste kunna informera och roa samtidigt!
Daniel blev lokförare på SJ 2010, efter att ha jobbat som jaktvårdskonsulent. Jakt, fiske och att vara i skogen är fortfarande väldigt viktigt i hans liv. Men numera får han även njuta av naturen från förarhyttsfönstret.
– Höjdpunkten i min karriär är fortfarande min första egna tur som lokförare. Det var under en perfekt vårmorgon, medan solen gick upp och det låg dimslöjor runtomkring. Jag körde på den absolut vackraste järnvägssträckan om du frågar mig – mellan Bollnäs och Ljusdal, längs med Ljusnan.
De flesta lokförare är eniga om att den storslagna och omväxlande utsikten från förarhytten är det bästa med jobbet. Tur att Daniels favoritfordon, SJ 3000 (eller X55 som är tågets så kallade littera), har en extra stor vindruta!
– Men det är inte bara därför jag gillar X55. Det är också vårt mest moderna och miljövänliga fordon. Det är snabbt och bekvämt och roligt att köra!

Skicka in dina frågor till Daniel på fragalokforaren@sj.se.

Om Daniel Bergman

Ålder: 37

Arbetat på SJ sedan: 2010

Familj: Bor i Molkom utanför Karlstad, med hustrun Jenny, också lokförare, och två barn. Familjen har dessutom tre hästar, tre hundar och tre katter.

Blir glad av: Hösten! Det är ljust, lagom varmt, vackra färger och hög, klar luft som gör det lätt att andas. Men där finns också ett uns av vemod som uppmanar till eftertanke.

Önskegranne på tåget: Tage Danielsson, om han hade levat. Jag gillar hur han var rolig och samhällsmedveten på samma gång. Jag hade frågat honom om hur man framför ett budskap på ett underhållande sätt – som i hans monolog ”Om sannolikhet”.

Bäst med tåget: Enkelt, snabbt, bekvämt och miljövänligt.

På fritiden: Är ofta ute i naturen– med ett fiskespö, en svampkorgeller en bra bok. Renoverar alltidnågot i huset.

Kupe september 2017

Är tåg dyrare än bärgningsbilar?

Kostar ett nytt SJ-snabbtåg mer än tio bärgnings-bilar?

Sixten Kinell, 5 år

SVAR: Hej Sixten!
Tåg är ganska så dyra. De är komplicerade att bygga och innehåller många speciella delar. Dessutom byggs det väldigt få av dem, jämfört med till exempel bilar, så det går inte att dra nytta av stor produktion för att få ner kostnaderna. Om vi ser till våra SJ 3000, eller X55 som fordonet heter, så har vi bara 20 stycken. De är de enda i hela världen som ser ut just så, även om de är byggda på en plattform som är gemensam med en del andra tåg.

Att köpa ett nytt modernt snabbtåg i dag skulle kosta 100–200 miljoner kronor, beroende på vilka egenskaper som tåget ska ha och hur många tåg man vill köpa. Som jämförelse sålde min vän Peter, som jobbar på en lastbilsfirma i Karlstad, nyss en ny tung bärgningsbil. Den kostade ungefär 5 miljoner kronor. Så man kan säga att man kan köpa 20–40 stora bärgningsbilar för samma pris som ett snabbtåg.

Daniel 

Varför finns toaletterna i den tysta kupén? Resten av kupén springer dit och det hörs när man spolar.

Ida Andersen

SVAR: Hej Ida!
På X 2000 är de båda förstaklassvagnarna utrustade med en toalett i ena vagnsänden och ett pentry i den andra. Dessutom finns det möjlighet att montera en innerdörr för att avskilja tyst avdelning. I vagn två innebär det tyvärr att den enda toaletten hamnar i den tysta avdelningen, då den andra vagnsänden inhyser pentryt. Lösningen är inte optimal, men givet de möjligheter som finns är det den bästa lösningen.

Att det låter mycket om toaletterna är inte heller bra, men min förhoppning är att detta är en av de saker som ses över i och med den stora komfortuppgradering av X 2000 som vi just nu ligger i startgroparna för.

Daniel

Varför skakar tåget? Rälsen är ju slät.

Bo

SVAR: Hej Bo! 
Det finns inte någon enkel förklaring till att tåg börjar att skaka. Oftast beror det inte heller på ett enstaka fel, utan på en kombination av flera orsaker.

I oskadat skick är slitbanorna på järnvägsrälsen väldigt slät. I vart fall om man bortser från växlar, spårskarvar eller vägövergångar. Detsamma gäller även för hjulen på tågen. Just detta förhållande med två mycket släta och hårda ytor som löper mot varandra är ju det som gör trafik på järnväg så energieffektiv. Men de hårda ytorna innebär också att fordonen blir känsliga för ojämnheter. Även små skador ger vibrationer och ställer väldigt höga krav på stötdämpningen hos järnvägsfordon. Ju högre hastighet fordonen håller, desto mer märkbara blir även vibrationerna.

Även om ytan på skenan är helt slät så är det otroligt svårt att få rälsen att ligga helt jämt. Underlaget som oftast består av makadam har en tendens att kunna röra lite på sig. Speciellt märkbart blir detta till exempel i tjällossningstider. Detta ger få, men kraftiga skakningar i tåget. Räls som har blivit sliten eller skadad kan få till följd att boggierna på tåget kommer i svängning, vilket kan få tåget att skaka eller rycka. Felaktig profil på rälshuvudet och/eller på slitbanan på hjulen kan orsaka sinusgång, eller wobbling som det också kallas.

Daniel