Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Villkor – SJ Prio Poängshop

Dessa villkor gäller för alla beställningar som du som SJ Prio-medlem (nedan kallad ”du”) gör av SJ AB org. nr. 556196–1599, (nedan kallad ”SJ” eller ”vi/oss”) i SJ Prio Poängshop. I samband med att du gör en beställning godkänner du även att följa villkoren som följer i detta dokument.

Vad gäller övriga villkor avseende medlemskapet i SJ Prio hänvisas till www.sj.se/medlemsvillkor. När du handlar i SJ Prio Poängshop kommer SJ att behandla dina personuppgifter, läs mer om det här www.sj.se/behandlingavpersonuppgifter.

Beställning i SJ Prio Poängshop
Poängprodukter betalar du med dina insamlade SJ Prio-poäng. Det står tydligt hur många poäng varje poängprodukt är värd i SJ Prio Poängshop. Information om ditt poängsaldo finns på ”Min sida” på www.sj.se. När du hittar en poängprodukt du vill ha och som du har tillräckligt många insamlade SJ Prio-poäng för att köpa, klickar du på ”välj” och poängprodukten placeras i din varukorg. När du är klar fortsätter du till varukorgen och kassan. För att använda intjänade poäng krävs i vissa fall att du identifierar dig med hjälp av BankID. Poängen dras från ditt poängkonto i anslutning till att en beställning genomförs. Din beställning blir bindande när du klickar på ”bekräfta beställning”. I samband med beställningen får du en beställningsbekräftelse skickad till din e-post.

Leverans
Leveranstiden varierar mellan olika typer av poängprodukter och beräknad leveranstid finns angivet i informationen för respektive produkt i SJ Prio Poängshop. Om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att samleverera poängprodukterna, vilket kan komma att påverka leveranstiden.

Fysiska poängprodukter skickas fraktfritt direkt hem till dig eller till ditt lokala postombud beroende på poängproduktens storlek. Leverans sker endast inom Sverige. SJ förbehåller sig rätten att ta ut en hanteringskostnad för ej uthämtade poängprodukter.

Kontrollera poängprodukten noggrant vid leveransen. Transportskador skall anmälas så snart som möjligt.

Poängprodukter som inte kräver fysisk leverans (t.ex. presentkort, prenumerationer, tjänster och nedladdningsbara produkter) levereras till dig via e-mail.

Ångerrätt

Du har möjlighet att inom 14 dagar från den dagen som du mottog poängprodukten ångra ditt köp utan att behöva ange något skäl. Ångerrätten gäller endast då poängprodukten kan returneras i oförändrat och oskadat skick i sin originalförpackning.

Om du vill utnyttja ångerrätten ska du kontakta SJ Prio medlemsservice och följa de instruktioner som de lämnar. Du betalar själv fraktkostnaden för retur av fysiska poängprodukter. Retur ska ske inom 14 dagar från att du meddelade medlemsservice att du ville ångra din beställning. När poängprodukten har kommit tillbaka i samma skick som när du mottog den återförs motsvarande SJ Prio-Poäng till ditt poängkonto. På Konsumentverkets hemsida finns ett standardformulär för utövande av ångerrätt.

Undantag från ångerrätten framgår av 2 kap 11 § Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Som exempel kan nämnas att ångerrätten inte gäller för livsmedel eller för kultur/idrottsevenemang eller liknande fritidsaktiviteter, servering, inkvartering eller biluthyrning som gäller ett visst datum eller under en bestämd tidsperiod. På hygienprodukter och förbrukningsprodukter gäller endast ångerrätten i det fall förpackningen är obruten.

Genom att i samband med beställningen godkänna dessa villkor samtycker du till att poängprodukter med digitalt innehåll levereras via e-post och att dylika beställningar inte går att ångra eller byta då produkten är att anse som konsumerad vid leverans.

Reklamation och garantier
Om poängprodukten är skadad när du mottar den eller om du på annat sätt är missnöjd med den, kontaktar du SJ Prio medlemsservice på telefon 0771-75 75 75, via post SJ Prio medlemsservice, Box 1028, 831 29 Östersund eller via mejl till sjprio@sj.se. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet hjälper medlemsservice dig att reklamera poängprodukten. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss.

Tänk på att spara leveranssedeln för eventuell reklamationsretur. Vid godkänd reklamation står vi för kostnaden för returfrakten.

Garantier på poängprodukter lämnas av dess respektive utfärdare/tillverkare. Vi lämnar inga ytterligare garantier därutöver. Det vanligaste är att tillverkarens garanti gäller under en viss tidsperiod eller att en viss egenskap hos produkten garanteras. Om produkten under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin är den att betrakta som felaktig.

Enligt konsumentköplagen har du, oavsett eventuell garanti, tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en poängprodukt. Ett ursprungligt fel kan vara produkt- /fabrikationsfel eller fel av annan art som poängprodukten hade innan leverans.

Giltighet
Giltighetstiden för presentkort och värdebevis finns angivet på presentkortet/värdebeviset. Det finns ingen möjlighet att få giltighetstiden förlängd för det fall du inte har utnyttjat presentkortet/värdebeviset inom angiven giltighetstid.

Ansvarsbegränsning

Vi kan inte garantera att bilderna på poängprodukterna återger poängproduktens exakta utseende och beskaffenhet. Färgen på poängprodukter kan till exempel återges olika beroende på inställningar i datorn samt kvaliteten på den skärm som används för att besöka webbplatsen.

Vi reserverar oss för eventuella fel i SJ Prio Poängshop såsom felaktig angivet poängpris eller produktinformation m.m. Vid eventuella felaktigheter förbehåller vi oss rätten att justera detta i efterhand. Vi reserverar oss även för justeringar av poängpris, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på webbsidan.

SJ-koncernens uppförande kod

SJs uppförandekoder, både intern och extern, är riktlinjer för hur vi som företag bedriver vår verksamhet och de krav som vi ställer på våra leverantörer.

Kontakta oss

Vid frågor gällande SJ Prio Poängshop kan du kontakta SJ Prio medlemsservice, Box 1028, 831 29 Östersund, sjprio@sj.se, telefon 0771-75 75 75.

Övrigt
Dessa villkor gäller för beställningar i SJ Prio poängshop genomförda från och med den 27 maj 2022. 

_______________