Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Firmesks resa

Firmesk och Eskilstuna United

På väg till fotbollsmatchen pratar Firmesk Kakai med sin mamma om hur svårt det kan vara att passa in och nå sina drömmar. 

Se filmen om Firmesk syntolkad här.

"Lagandan i Eskilstuna United har gjort mig bättre på att vara en lagspelare i resten av livet."

"Eskilstuna United har förändrat hur jag ser på världen"

Firmesk Kakai är den 16-åriga fotbollsjunioren i SJs nya reklamfilm. Hon har funderat mycket över budskapet i filmen: ”Vem du än är, vart du än ska”.

– Allt vi gör i klubben handlar om att alla förtjänar samma möjligheter. När jag tar med mig det hem är det tydligt att både jag och människor runtomkring mig mår bättre.

Firmesk Kakai har haft tur. Hennes pappa älskar fotboll, hennes syster älskar fotboll – och hon älskar fotboll. Med stort stöd hemifrån funkar det att sikta mot FC Barcelona och samtidigt fundera på om politiken är ett sätt för henne att kunna göra skillnad. Men alla har inte haft samma tur.

– För mig är det vad budskapet ”Vem du än är, vart du än ska” handlar om. Vi måste uppmärksamma alla dem som kämpar för ett bättre liv – inte minst alla dem som nu kommer till Sverige. Vi ska höja upp dem, och hjälpa dem framåt, säger Firmesk.

Firmesk säger att fotbollen spelat en stor roll i hur hon ser på livet och världen.

– När man spelar i ett lag är det viktigt att man samarbetar och bemöter alla på samma sätt. Både för att kunna vinna och för alla spelares skull. Och det gäller ju inte bara i fotboll, utan även på en arbetsplats eller i ett land. Jag tror att lagandan i Eskilstuna United har gjort mig bättre på att vara en lagspelare, och lita på människor, även i skolan och i resten av livet.

"Upp till mig att nå mina mål"

Men om fotbollen lärt Firmesk att alla förtjänar samma chans, så har den också lärt henne att det är upp till henne att ta chansen. Det är hon som är ansvarig för ”Vart du än ska”-delen.

– När jag bytte lag till United märkte jag snabbt att jag var tvungen att träna mer och hårdare. Utöver fyra träningar varje vecka kör jag fysträning hemma, eftersom det är vad som krävs. Support och förutsättningar ska vara samma för alla, men motivationen får jag stå för själv. Det är upp till mig att nå mina mål, förklarar Firmesk.

Support för ett bättre samhälle

Tillsammans med många av de andra spelarna Eskilstuna United, såväl seniorerna i allsvenskan som de yngre juniorerna, deltar Firmesk Kakai i klubbens samhällsengagemang. Hon har till exempel varit med under Ronjabollen, ett projekt riktat till tjejer i resurssvaga områden där hederskulturer är vanliga. Tillsammans spelar tjejerna fotboll, men genomför också andra övningar som handlar om jämställdhet, systerskap och rättigheter.

– Det ger jättemycket att vara med och planera Ronjabollen. Att kunna hjälpa människor, kanske mer än man förstår, gör ju att man själv mår mycket bättre. Genom Ronjabollen visar Eskilstuna United att alla är lika mycket värda. När jag upplever det och tar det vidare, då får vi ju ett bättre samhälle här i Eskilstuna, säger Firmesk.

Vilka råd har du till tjejer, till exempel dem som är med i Ronjabollen, för att kunna nå sina drömmar?

– För det första att man ska tro på sig själv, försöka även om det är svårt. Men sedan tycker jag också att det är viktigt att kunna motivera sig själv och då är mitt bästa tips att inte sätta upp för stora mål på en gång. Sätt upp små mål på vägen så att du känner att du lyckas – då håller i alla fall jag motivationen uppe, avslutar Firmesk.

Kort om Firmesk

Namn: Firmesk Kakai

Ålder: 16 år

Familj: Mamma, pappa och tre syskon.

Gör: Går första året på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna, spelar fotboll och umgås med vänner.

Position: Anfallare.

Drömlag att spela för: FC Barcelona.

"Med hjälp av klubbens sponsorer kan spelarna försörja sig – och engagera sig ännu mer."

Emre Gürler, styrelseledamot i Eskilstuna United

Fotbollsklubben som tar ”United” på allvar

Eskilstuna United har de senaste åren varit ett av Allsvenskans topplag. Men klubben är mycket mer än ett fotbollslag, både spelare och ledare är djupt engagerade i en rad samhällsprojekt. Det kan låta omöjligt att hinna med både och, men kanske är det just samhällsengagemanget som tagit laget till Sverigetoppen.

Engelskans united betyder enade och ibland till och med förenade. Eskilstuna United, ett av Sveriges bästa fotbollslag, har tagit sitt epitet på fullaste allvar. Emre Gürler sitter i klubbens styrelse och är ansvarig för deras sociala initiativ. Han säger att den faktiska viljan att göra skillnad var det som fick honom att börja jobba med klubben.

– Jag har jobbat med sociala frågor både i Afrika och här i Eskilstuna, och när jag träffade klubben kring ett samarbete märkte jag snabbt att det handlade om starkt och äkta engagemang. Och det var en resa jag ville vara med om, berättar Emre.

Eskilstuna United har till och med en egen verksamhetsgren, Hjärta United, som sysslar med olika samhällsprojekt. Här är både spelare och ledare engagerade, och lagets alla sponsorer.

– De flesta som sponsrar en fotbollsklubb får en logga på läktaren. Men vi kan erbjuda våra sponsorer mycket mer, att faktiskt också göra skillnad här i Eskilstuna. Deras pengar och engagemang stödjer oss och våra spelare i flera olika projekt och gör det möjligt för våra allsvenska spelare att kunna jobba heltid i klubben. Det är ett modernt sponsorskap, säger Emre.

Arbetar mot hederskulturer

Den tråkiga sanningen är att kvinnliga fotbollsspelare fortfarande tjänar en bråkdel av vad deras manliga kollegor gör. Även i Allsvenskan måste många spelare ha ett extrajobb för att kunna gå runt. Men med hjälp av klubbens sponsorer kan spelarna försörja sig, och lägga tid i Hjärta Uniteds olika projekt.

– Det är en lösning som gynnar både sponsorerna och spelarna – och så klart alla som berörs av våra projekt, förklarar Emre.

Hur arbetar då Eskilstuna United för ett bättre Eskilstuna? Ja, faktum är att projekten är många och träffar flera olika målgrupper. Med Ronjabollen når man till exempel ut till unga tjejer som befinner sig inom hederskulturer.

– Ronjabollen använder fotboll som ett integrationsverktyg. Tillsammans med våra spelare skapar vi en trygg arena för dessa tjejer, och vi använder oss av olika värderingsövningar för att skapa trygghet och bygga självförtroende, säger Emre.

Fotboll på äldreboenden

Ett annat projekt handlar om att bekämpa ensamheten på seniorboenden. Flera av de allsvenska spelarna deltar här, och anordnar till exempel 90+ gympa på äldreboenden runt om i Eskilstuna. Tillsammans med kommunen arbetar Hjärta United också för att få in fler människor på arbetsmarknaden – mer specifikt med kompetensförsörjning för de företag som sponsrar klubben.

Men varför blev en fotbollsklubb också en social aktör? Emre Gürler säger att fotbollen är en naturlig arena för samhällsengagemang.

– Fotbollen når verkligen alla i samhället, och den är i sin natur avväpnande. När man spelar fotboll, eller spelar i ett lag generellt, så tänker man inte på bakgrund, ålder eller status. Fotbollen enar oss som spelar, och det märks. Det här engagemanget började verkligen med våra spelare, vi i klubbledningen har bara tagit det vidare och hjälpt till med det vi kan, berättar Emre.

Och det är ett engagemang som bara har vinnare – kanske till och med på planen.

– Det är ju inte därför vi gör det, men absolut kan det göra skillnad även för resultaten. Det blir reklam för klubben och vi kan locka hit duktiga spelare och juniorer. Och framför allt så ger vårt sätt att arbeta bättre förutsättningar för spelarna att lyckas. Här kan de satsa helhjärtat på att vara en del av Eskilstuna United, avslutar Emre.

Tre projekt för ett bättre Eskilstuna

Här är tre projekt som Hjärta United driver med hjälp av ledare, spelare och sponsorer.

  1. Ronjabollen. Ronjabollen vänder sig emot unga tjejer i resurssvaga områden, och som befinner sig inom hederskulturer. Tillsammans med juniorlagen träffas tjejerna för att spela fotboll, diskutera jämställdhet och bygga självförtroende.
  2. Work United. Ett kompetensförsörjningsinitiativ för de 250 företag som är knutna som sponsorer till klubben. Genom att matcha deras personalbehov mot människor som är med i kommunens arbetsmarknadsåtgärder kan klubben skapa praktikplatser och anställningar.
  3. Care United. Hjärta United arbetar med Seniorboenden i Eskilstuna för att minska ensamheten. Många av de allsvenska spelarna deltar själva i att genomföra 90+ gympa, men det kan också handla om att bara vara en vän, skjutsa till sjukhus eller lära de äldre hur en surfplatta fungerar.

{{ getModalHeaderText() }}

{{ getModalInfoText() }}

{{ getModalInfoText2() }}