Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Tåg utomlands - upptäck Europa, ta tåget till äventyret!

Tillsammans med bokningsplattformen Omio ger vi dig nu chansen att köpa billiga tågresor till Europa. Vi samarbetar även med europarunt.se för att erbjuda Interrailkort för tågluff i Europa.

Foto toppbild: Jurriaan Teulings

Resa utomlands under pandemin

Restriktioner och rekommendationer kan skilja sig mellan olika länder och tågbolag. Det är ditt ansvar som resenär att ta reda på vilka regler och begränsningar som gäller för din planerade resa.

Tåg till Europa

Tillsammans med Omio erbjuder vi nu dig chansen att köpa enkelbiljetter och tur- och returresor till de mest populära resmålen i Europa. Res till Berlin, London, Paris med mera och njut av de vackra vyerna från tågfönstret innan äventyret väntar på plats.

Vad är Omio?

Omio är en bokningsplattform för resor som nu kommer i ny SJ-version med enbart tågresor. Genom att samarbeta med Omio och flertalet europeiska tågbolag kan vi erbjuda dig en digital köpupplevelse där du enkelt hittar den snabbaste tågförbindelsen till det bästa priset.

Till vilka länder kan jag boka tågbiljett?

Just nu går det att boka resa till de större städerna i Belgien, Danmark, Frankrike, Nederländerna, Schweiz, Storbritannien, Tyskland och Österrike. Det går även att boka resor inom dessa länder.

Vi arbetar med att kunna addera fler resmål till hösten.

Kan jag boka platsreservationer för tågluffarkort eller köpa Interrail?

Nej, den här plattformen är till för köp av enkelbiljetter och tur- och returresor. Läs mer om var du köper Interrailkort och bokar platsreservationer här.

Får jag SJ Prio-poäng för dessa resor?

Nej, till en början kommer du inte få poäng för några av resorna som köps via plattformen. Det går inte heller att betala med poäng. Till hösten kommer det dock vara möjligt att få poäng för delresor med SJ-tåg.

Kan jag få hjälp av SJ Kundservice med min resa?

Alla frågor om bokning av biljett, ombokning och återköp hanteras av vår partner Omio. Ersättning vid försening och trafikinformation hanteras av det/de tågbolag du reser med.

Bernina Express i Schweiz
Foto: Alessandro Prato, unsplash.com
Glenfinna viadukten i Skottland
Foto: Thomas Tucker, unsplash.com
Vy från tågfönstret i Chamonix
Foto: Mathias P. R. Reding, unsplash.com

Resa inom Norden

Med SJ kan du resa till Köpenhamn och Oslo, biljetten köper du här på sj.se. För dig som har planerat att resa inom våra närmsta grannländer tipsar vi nedan om var du köper biljetten!

Norge

Vårt dotterbolag SJ Norge kör tåg på sju olika sträckor i Norge, från Bodø i norr till Oslo i söder. Du köper din resa på sj.no eller i SJ NORD-appen. För resor på med andra bolag kan du köpa biljetter via Entur.

www.sj.no

www.entur.no


Danmark

Danska DSB säljer bara sina egna biljetter.

www.dsb.dk


Finland

På VRs webbplats kan du både köpa biljetter till fjärrtrafiken i Finland och biljetter till Ryssland.

www.vr.fi

Tågluffa i Europa

Foto: Eurail B.V.

Vill du upptäcka mer än en stad i Europa är Interrail rätt kort för dig! Med Interrail kan du resa med 37 olika järnvägs- och färjebolag i över 33 olika europeiska länder, bara du själv sätter gränserna.

Vi samarbetar med europarunt.se för att erbjuda dig möjlighet att köpa Interrailkort på ett enkelt och smidigt sätt.

Bra att veta för dig som ska resa med tåg i Europa

Om det är första gången du ska resa med tåg i Europa förstår vi om det kan tyckas krångligt och kanske lite läskigt. Men var lugn! Tågturismen fanns redan under andra halvan av 1800-talet och det har bara blivit lättare sedan dess. Idag kan du smidigt planera och köpa dina tågresor själv och enkelt hålla koll på tidtabeller och trafikinfo med hjälp av smarta appar.

Men det finns saker som det ändå kan vara bra att ha koll på, oavsett om du är förstagångsresenär eller en van backpacker.

Resa utomlands under pandemin

Restriktioner och rekommendationer kan skilja sig mellan olika länder och tågbolag. Det är ditt ansvar som resenär att ta reda på vilka regler och begränsningar som gäller för din planerade resa.

Enkelbiljett vs Interrail

Ska du bara resa till en destination kan det bli billigare att köpa enkelbiljetter i stället för ett tågpass. Men Interrailkortet ger större frihet. Dessutom reser två barn under 12 år gratis med en vuxen – och hela anslutningsresan ut ur och in i Sverige ingår.


Resa med nattåg

För att maxa tiden för upptäckfärder och äventyr rekommenderar vi att du reser med nattåg där det går. På night-trains.com finns ett verktyg där du enkelt ser var det går nattåg. Många svenskar väljer att resa med ÖBB Nightjet från Hamburg till södra Europa.


Ta dig tid

Undvik tajta byten så att du slipper stressa på stationen. När du bokar en resa där byten är inkluderade är bytestiden optimerad för den specifika stationen, så vi rekommenderar att du inte delar upp resan när du bokar för att få ner bytestiden - om inte tanken är att göra ett längre stopp för övernattning eller äventyr så klart!


Lär dig av experten

seat61.com är en fantastisk webbplats fylld med massor av tips. Sajten startades av tågfantasten Mark Smith från Storbritannien och innehåller massor av inspiration och information.

Platsbiljett

Om du ska tågluffa med Interrail är det viktigt att du har koll på om tåget du ska resa med kräver en extra platsreservation. I Eurails Rail Planner-app kan du enkelt se vilka tåg som kräver platsbiljett och du kan även boka direkt i appen. Annars bokar du din platsreservation via respektive tågbolag. Läs mer på eurail.com


Boka om/Avboka resa

Behöver du boka om eller avboka din resa gör du det innan planerad avgångsdag och avgångstid. Är din biljett köpt via en av våra partners, Omio eller europarunt.se, ska du kontakta dem för hjälp.


ID ombord

Vid visering ombord kräver många tågbolag (inklusive SJ) att du kan visa upp en legitimation. Vad som räknas som en giltig ID-handling kan skilja sig mellan tågbolag så kolla därför med det bolag som du planerar att resa med.


Hjälp under resan

Under resans gång är det bolaget som kör tåget som du ska vända dig till om du behöver hjälp. Alltså, sitter du på ett SJ-tåg kontaktar du vår ombordpersonal eller SJ Kundservice för hjälp, sitter du på ett DB-tåg kontaktar du DB och så vidare. Samma sak gäller om din resa skulle bli försenad, då kontaktar du det tågbolag som orsakade förseningen för ersättning.

Vad krävs för att ett tåg ska kunna köra genom Europa?

En vanlig fråga vi får är "Varför kör inte SJ tåg ut i Europa?" och svaret är helt enkelt att det är mer komplext än vad man kan tro.

För att tåg ska kunna köra genom Europa behöver alltså olika tekniska anpassningar genomföras på varje tågsätt. Europas länder har dessutom olika regelverk gällande till exempel tillstånd och arbetstidsregler.

SJ prioriterar arbetet att skapa bra anslutningar inom Sverige och deltar i flera internationella projekt som syftar till att underlätta den gränsöverskridande tågtrafiken.

Säkerhet

Signalsäkerhetssystemen som säkerställer att tåg inte kör in i varandra är olika i varje land. Ett tåg som ska köra i flera länder behöver därför ha utrustning för att kommunicera med olika system.

Det EU-gemensamma signalsäkerhetssystemet ERTMS installeras successivt i Europa och ska på sikt utgöra ett gemensamt system för hela EU.


Elförsörjning

Sverige har, liksom många andra länder i Europa, enfas växelspänning på 16000 V och nätfrekvensen 16 2/3 Hz. Länder som har elektrifierat senare, till exempel Danmark och Finland, har en annan spänning och frekvens. En del järnvägar har likström istället för växelström.

Detta innebär att tåg som ska köra genom fler länder måste ha konverteringsutrustning.


Vagnsprofil

Vagnsprofilen är det utrymme som behövs runt tåget i framförallt tunnlar, på broar och andra trånga passager. I Sverige har vi en vagnsprofil som är större än majoriteten av tågen i Europa och därför får svenska tåg inte plats överallt.


Spårvidd

Spårvidden skiljer sig mellan Europas länder. Generellt kan man säga att i Centraleuropa råder normalspår (1435 mm). I västligaste Europa (Irland, Portugal och Spanien) liksom östligaste Europa (Finland, Baltikum, Ryssland, Vitryssland och Ukraina) kör man på bredare spår.

För att ett tåg ska kunna köra på olika spårvidder behöver det kunna byta hjul eller anpassa hjulen vid gränsövergång.