Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Snart kommer nya X 2000

Vi uppgraderar våra X 2000-tåg, på denna sida kan du läsa mer om renoveringen.

Under ombyggnationen av X 2000 har vi:

  • Rivit ut och bytt all inredning från golv till tak. Bara stålchassit är kvar. På så vis sparar vi 10 000 ton rostfritt stål jämfört med att köpa nytt.
  • Gjort tåget mer driftsäkert genom självdiagnostik och fjärrövervakning. Det finns 3000 diagnoskoder som kan skickas från tågets 110 datorer.
  • Dubblerat de tekniska systemen för att öka tågets tillförlitlighet.
  • Byggt en helt ny bistro.
  • Installerat nya digitala informationsskyltar i vagnarna.
  • Tillsammans med våra resenärer tagit fram en ny stol.

Om vi får säga det själv är vi rätt nöjda, och det tycker den internationella designtävlingen Red Dot också. De gav nya X 2000 sitt finaste pris, Best of the best. Så här löd motiveringen:

"The elaboration in detail and the lighting concept create a peaceful ambience in the train compartment. The design succeeds in creating the impression of a comfortable interior living space. This is further augmented by the newly developed, ergonomic seats.

The seats of this train offer a high degree of exclusivity. They have been newly developed with thick cushions and with their ergonomic properties offer a high seating comfort. They invite passengers to lean back and rest or make use of the opportunity to work almost like in an office thanks to the integrated technical equipment."

Den som väntar på något gott väntar sällan för länge!

Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg som X 2000 kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan tåget sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 25 000 kilometer.

När tåget sätts i trafik räknar vi med att:

  • Nya X 2000 är mer driftsäker och punktligare tack vare dubbla tekniska systemen, ny självdiagnostik (som även ger underlag för ett behovsstyrt underhåll) och att teknisk support kan koppla upp sig direkt mot tåget under färd.
  • Nya X 2000 har mycket hög komfort, såväl i 1 som 2 klass. Den specialframtagna stolen underlättar både arbete och avkoppling.
  • Nya X 2000 är ett av de mest bekväma sätten att resa i 2 klass på järnvägen i Sverige, kanske i Europa, kanske i världen!
  • Nya X 2000 är mer hållbart jämfört med att köpa ett helt nytt tåg. Bland annat för att vagnarnas stålschassi återanvänds.

Cirka 75 medarbetare på SJ arbetar med uppgraderingen av X 2000. Träffa några av våra medarbetarna och läsa mer om arbetet.

Läs mer om personerna bakom nya X 2000 här

Så uppdateras X 2000

Läs om vad vi gör för förändringar ombord och få en förhandstitt på nya tåget!

Ny bistro

Att bygga en ny bistrovagn till X 2000 har varit ett av de viktigaste, och svåraste, projekten under ombyggnationen. Det är bara vagnens rostfria skal som har sparats, allt annat är nytt, från golv till tak. Bistrovagnen har fått helt ny inredning. Ljusa färger och naturmaterial dominerar, precis som i övriga tåget.

Caféplatserna i nuvarande vagnar försvinner och ersätts av ståbord med eluttag. På så vis frigörs yta för 16 nya sittplatser i direkt anslutning till bistron. De nya sittplatserna består av fyra grupper med motsittning och kommer att fungera som vanliga sittplatser när samtliga ombyggda X 2000-tåg är satta i trafik. Platserna lämpar sig väl för till exempel ett lag eller en skolklass som vill kunna umgås under resan.

Köket har fått nya ugnar som gör det möjligt att utveckla menyn, till exempel blir det nu möjligt att grädda pizza på tåget. I enlighet med SJs matfilosofi kommer satsningen på säsongsbetonade varor att fortsätta.

En ny modern kassa installeras som ska göra betalningar snabbare och smidigare. Det kommer även gå att betala med Swish.

Om filmen

All inredning i bistron är ny och bättre ugnar skapar nya möjligheter. Bistrovagnen har även fått nya sociala sittplatser som kommer att fungera som vanliga sittplatser.

Ny inredning

En helt ny inredning innebär nya väggar, tak och golv samt ny belysning. Interiören blir ljus och sober. De nya bagageställen och bagagehyllorna rymmer barnvagnar och resväskor på ett smart sätt. Belysningen blir helt ny. Toalettutrymmena förbättras och det blir ett nytt pentry i 1 klass, inklusive kaffebord.

Ett nytt digitalt skyltsystem ombord visar reserelaterad information. Dessutom installeras ny styrning av dörrarna, så att passagen mellan vagnarna sker ännu smidigare.

Om filmen

Att underlätta ombord för personer med funktionsnedsättning är ett av våra prioriterade områdena i arbetet med de nya X 2000-tågen.

Nya stolar

Nya stolar innebär ännu bättre ergonomi och benutrymme. Den nya designen är inget vi tagit fram på egen hand. För att optimera designen har vi samlat in önskemål från resenärer genom flera referens- och kundgrupper. Vi har därefter tagit fram ett stort antal olika prototypstolar, som flera fokusgrupper har provsuttit.

De nya stolarna får en smart utformning vilket innebär fler stolar, utan att pruta på benutrymmet. Stolarna ska också ge bra svankstöd, ha ett stort ryggbord, dubbla eluttag, avställningsytor och möjlighet till bra lutning på ryggstödet.

I 1 klass behåller vi den populära 2+1-sittningen med två stolar på ena sidan gången och en på andra sidan. I 2 klass är det i dag två platser på varje sida av gången, 2+2-sittning. Även den placeringen av stolar behåller vi tack vare feedback från våra resenärer.

Om filmen

Stolarna är kanske det viktigaste i tågets inredning, eftersom våra resenärer tillbringar större delen av tiden ombord på sina platser.

Nya tekniska system

Vi gör även förändringar som inte är synbara, men omfattande. Vi byter ut alla tekniska system för att ytterligare öka driftsäkerheten.

Om filmen

Det är viktigt att testa den nya tekniken så noga det går för att ge nya X 2000 en hög driftsäkerhet. Testen skedde fram till sommaren 2019.

Historien bakom X 2000

Räta ut kurvorna eller bygga en ny typ av tåg?

För mer än 30 år sedan var frågan om Sveriges krokiga järnväg skulle rätas ut eller om det gick att bygga en ny typ av tåg som kan köra snabbt även i kurvorna. Svaret blev X 2000 som fortfarande är Sveriges snabbaste tåg!

Premiärresan gick från Stockholm till Göteborg den 4 september 1990 skedde X 2000s premiärtur. Visste du att sedan dess:

  • Har X 2000 totalt kört cirka 36 miljoner mil. Det är lite längre än två gånger till solen eller 900 gånger till månen.
  • Det har gjorts cirka 200 miljoner unika resor.
  • Har våra X 2000-resenärer sammanlagt rest sex miljarder mil. Det är lika med knappt en och en halv miljon varv runt jorden längs ekvatorn.

X 2000 har alltid varit klimatsmart

Om alla X 2000-resor de senaste 30 åren hade gjorts med bil istället så skulle det ha orsakat ett koldioxidutsläpp på över tre miljoner ton!

Ett X 2000 under byggnation på Kalmar Verkstad 1991
Foto från 90-talet på X 2000 vid Norra Bantorget i Stockholm
Dra i reglaget för att jämföra en vagn från 90-talet med prisbelönta nya X 2000