Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

våra tåg

Vi kör från Narvik i norr till Köpenhamn i söder

Här kan du läsa mer om vår trafik, avregleringen och vem som har hand om spår och stationer.

Vår trafik och sträckor

SJ kör tåg både i egen regi och på uppdrag av andra, så kallad avtalad trafik.

Egentrafik

Egentrafik är järnvägstrafik som SJ kör på affärsmässiga grunder och i första hand för kunder med ett resbehov över längre sträckor, till exempel trafiken med SJ Snabbtåg Stockholm – Malmö och Stockholm – Göteborg. SJ har tidigare haft ensamrätt att köra den lönsamma, interregionala trafiken. Under 2011 avreglerades den interregionala trafiken och andra järnvägsföretag kan nu konkurrera med SJ på samma sträckor på kommersiella villkor.

Avtalad trafik

Avtalad trafik är tågtrafik som helt eller delvis körs på uppdrag av en offentlig beställare, till exempel de regionala länstrafikföretagen eller andra regionala sammanslutningar som svarar för upphandlad trafik. Uppdrag från länstrafikbolagen avser lokal och regional trafik. Pendeltågen i Stockholm, som körs av SJs dotterbolag Stockholmståg, är ett exempel på trafik som upphandlats.

Även den statliga myndigheten Trafikverket upphandlar viss långväga trafik som annars inte skulle komma till stånd på kommersiella villkor. Ett exempel på trafik som upphandlas av Trafikverket är nattågstrafiken på övre Norrland, som idag sköts av SJs dotterbolag Norrlandståg. Avtalstrafiken är sedan flera år tillbaka avreglerad och öppen för konkurrens mellan olika operatörer.

Öppna kartan i pdf

Våra tåg

Snabba, bekväma och miljösmarta. SJs tågflotta består av olika vagnstyper som alla har sin charm och speciella attribut.  

X 2000

X 2000


Sveriges mest populära tåg! Utmärkande för snabbtåget är dess unika förmåga att luta i kurvorna, vilket gör det till Sveriges snabbaste. Rullar från Sundsvall i norr till Köpenhamn i söder. 2018 lanseras en upprustad och fullt ut moderniserad version av tåget.

Läs mer om nya X 2000

Maxhastighet: 200 km/h

Motoreffekt: 3 260 kW

Miljöfakta: En resa mellan Stockholm-Göteborg för en person genererar koldioxidutsläpp motsvarande ett halvt kryddmått bensin.

Finns ombord: Wifi, bistro, 1 klasservering, djuravdelning, tyst avdelning och rullstolslyft.

Visste du att? 2015 firade tåget 25 år i svenska folkets tjänst.

SJ 3000


Det tåg i SJs flotta med snabbast accelerationsförmåga, vilket gör det utmärkt som snabbtåg på sträckor med fler stopp. Rullar från Umeå i norr till Malmö i söder. Sattes i trafik 2012 och är SJs nyaste tåg.

Maxhastighet: 200 km/h

Motoreffekt: 3 180 kW

Miljöfakta: På alla SJs snabbtåg finns källsortering i bistron.

Finns ombord: Wifi, bistro, 1 klasservering, djuravdelning, tyst avdelning och rullstolslyft.

Visste du att? Tåget innehar svenskt hastighetsrekord på 303 km/h. Det skedde på sträckan Töreboda-Skövde under en aktivitet för framtidens tågbygge med Trafikverket, Bombardier, SJ, KTH och Chalmers.

SJ 3000

Dubbeldäckaren


Ett modernt regionaltåg som från och med december 2016 kommer att gå mellan Uppsala och Stockholm.

Maxhastighet: 200 km/h

Motoreffekt: 1 700 kW (tvåvagnars) och 2 250 kW (trevagnars)

Miljöfakta: SJs förare är utbildade i ecodriving för en så energieffektiv och behaglig resa som möjligt.

Finns ombord: Wifi, djuravdelning och lågt insteg - rullstolslyft behövs inte.

Visste du att? Popgruppen BWO spelade 2011 in den futuristiska musikvideon Lay your love on me på tåget. Extra kuriosa är att SJs dåvarande vice vd Jan Olson skymtar förbi som tågmästare under de första 15 sekunderna.

Dubbeldäckaren

Loktåg (SJ InterCity/regional/nattåg)


Vagnarna från 1980-talet kör i SJs InterCity-, regional- och nattågstrafik. Majoriteten av vagnarna har upprustats och i några av bistrovagnarna finns en lekhörna där de minsta kan leka lokförare. Loktåg är den tågtyp som körs på flest SJ-sträckor.

Maxhastighet: 160 km/h

Motoreffekt: 3 600 kW  

Miljöfakta: Loktågen drivs, liksom alla SJs tåg, på 100 % förnybar el.

Finns ombord: I vissa nattåg och InterCity-tåg finns bistroservering.

Visste du att? När dessa tåg har ett lok i vardera ände, vilket de ofta har på sträckan Stockholm-Uppsala, så är det SJs starkaste tåg.

Mer om komforten ombord på SJ Nattåg

Loktåg (SJ InterCity/regional/nattåg)
Regina

Regina


Ett populärt regionaltåg som finns på många sträckor i Sverige. Vi kör det mellan Sala-Linköping och Karlstad-Göteborg.

Maxhastighet: 200 km/h

Motoreffekt: 1 590 kW (tvåvagnars) och 2 120 kW (trevagnars)

Miljöfakta: Alla resor med SJs tåg är sedan 1994 märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

Finns ombord: Djuravdelning och rullstolslyft.

Visste du att? Tågen mellan Karlstad och Göteborg har världens snabbaste wifi, anpassad för att klara nästa generation av mobil utveckling (pre-5G, multi-stream transmission MIMO). 

X 12

X 12


Ett klassiskt regionaltåg som nyligen upprustades och fick en ny, fräsch interiör. Större bagageställ, manuell rullstolsramp och en toalett anpassad för rörelsehindrade tillhör några av nyheterna. 

Maxhastighet: 160 km/h

Motoreffekt: 1 280 kW

Miljöfakta: Vid upprustning av tåg ställer SJ tuffa miljökrav på leverantörerna.

Finns ombord: Rullstolslyft

Visste du att? X 12 härstammar från pendeltåget X 10 men gick en gång i tiden långväga turer mellan Stockholm och Sundsvall och hade servering ombord.  

Avreglering och konkurrens

SJ bedriver tågtrafik på affärsmässiga grunder. Det har vi gjort sedan 2001 då Statens Järnvägar delades upp i sex olika bolag och SJ AB bildades. SJ är ett företag i snabb utveckling och förändring. Den svenska järnvägen är en av de första i Europa som helt avregleras och under 2014 möter vi för första gången stark konkurrens på spåren.

 

Konkurrensutsatt tågtrafik

Idag råder konkurrens på hela tågmarknaden. SJ har länge haft ensamrätt på den interregionala järnvägstrafiken, till exempel trafiken med SJ Snabbtåg Stockholm - Malmö och Stockholm - Göteborg. I och med avregleringen av persontrafiken på järnväg har denna tågtrafik öppnats också för andra järnvägsföretag.

Vinst och investeringar

För att kunna erbjuda våra kunder de produkter och den service de efterfrågar och för att behålla vår konkurrenskraft på sikt, har SJ i uppdrag att sköta persontrafiken på ett sådant sätt att vi kan generera vinst. Det ger oss en ekonomi som tillåter investeringar och nya satsningar.

Järnväg och stationer

SJs tågtrafik i Sverige är ett samspel mellan främst SJ, Trafikverket och Jernhusen.

Trafikverket är infrastrukturförvaltare för merparten av svensk järnväg. De ansvarar för drift och underhåll av järnvägssystemet men också för tilldelning av tåglägen och daglig styrning av all tågtrafik på riksnätet. SJ har dock alltid det yttersta ansvaret för sina resenärer i alla lägen.

Jernhusen är en fastighetsförvaltare som tillhandahåller stationer, kontor och verkstäder längs den svenska järnvägen.
 

Tågstationerna

De flesta väntsalarna tillhandahålls av Jernhusens dotterbolag Svenska Reseterminaler. Information om öppettider, utbud och tjänster på stationerna hittar du på dinstation.se.

Samverkan

En tågresa är beroende av samverkan mellan dessa aktörer och operatörerna. I störda lägen är samverkan än viktigare för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att ge resenärer information och service. Till exempel att stationshus öppnas upp och att en fungerande ersättningstrafik snabbt kan organiseras. Genom satsningar på järnvägen kan vi komma tillrätta med trängseln, minska belastningen på järnvägsnätet och klara klimatmålen.

Trafikverket
Jernhusen