Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Välkommen till SJ Labs

Tåg är framtidens sätt att resa, men det ställer också krav på att själva reseupplevelsen utvecklas. Vilka kan vara en bättre partner till SJ i det utvecklingsarbetet än resenärerna själva.

Du som resenär kan hjälpa oss att testa nya tjänster och funktioner ombord för att förbättra upplevelsen av tågresan. Verksamheten drivs inom SJ Labs, som är SJs snabbspår för produktutveckling och innovation ombord på tågen. Syftet är att snabbare kunna testa nya idéer som kan förbättra reseupplevelsen. Det är resenärerna som avgör ifall ett nytt erbjudande eller produkt ska utvecklas vidare eller läggas ner.

Vi har en lista av idéer som står på kö för att testas på tåget. Det handlar bland annat om att öka servicen ombord utifrån synpunkter som framkommit i våra kundundersökningar.

Häng med på vår innovationsresa

Tillsammans med våra resenärer vill vi produkttesta och skapa framtidens reseupplevelse. Hoppas du vill hänga med på vår nya innovationsresa! Läs mer om våra pågående och tidigare tester i SJ Labs nedan.

Pågående tester

Snacks

Försäljningsvagn i 1 klass

Möjligheten att köpa dryck och snacks utan att behöva lämna sin plats har efterfrågats av många. Nu testar vi att ha en försäljningsvagn med utvalda varor från vår bistro finnas tillgänglig i 1 klass på utvalda X 2000-avgångar. Testet startar i början av mars och utvärderas löpande.

Underhållning och nyheter ombord

Vi undersöker hur tillgång till underhållning och nyheter kan förbättra reseupplevelsen. Tågresenärer i 1 klass på SJ Snabbtåg får därför fri tillgång till alla magasin och tidningar som finns via Readly. Resenären scannar en QR-kod och får tillgång till Readlys hela utbud under 24 timmar. Testet startar i början av februari och pågår i cirka tre månader. Snabba uppföljningar till resenärer ombord via sms görs under perioden.

Kaffe för pendlaren i 1 klass

Vi testar hur vi bäst löser många pendlares önskan om att få en god kopp kaffe under sin resa. Nu erbjuds 1 klass resenärer på sträckan Stockholm-Uppsala en värdekod som ger en god kopp kaffe, te eller choklad hos Pressbyrån före resan. Resenären får ett sms med en värdecheck i god tid innan sin avgång och kan med den hämta sin dryck på Pressbyrån. Testet utvärderas löpande under perioden.

Tidigare tester i SJ Labs

Skärmbild på Min Pendling

Min pendling

Funktionen Min pendling gör det enklare för dig som pendlar att få ersättning om din resa blir försenad. Via din GPS-position kan vi identifiera vilket tåg du reste med och räkna ut ifall du har rätt till ersättning.

VägvisARen på Stockholm Central

VägvisARen

Tillsammans med Google och Bontouch kan vi stolt presentera en uppdaterad version av VägvisARen – funktionen som hjälper dig att hitta på stationen. Men hjälp av kameran i din mobil listar VägvisARen ut var du befinner dig och vägleder dig till målet, förbi alla eventuella hinder.

Tågvärd läser av chippbiljett

Chippbiljett

Som första resebolag i världen erbjöd SJ resenärer möjligheten att använda chippimplantat för biljettvisering.

SJ Labs-appen har stängts och därmed finns inte testfunktionen chippbiljett kvar längre.

SJ-tåg på Västerås C

Hitta obokad plats

Reser du utan platsbiljett med SJs regionaltåg på sträckan Göteborg-Stockholm över Västerås? Med några få knapptryck får du reda på vilka sittplatser som är obokade.

Skärmbild på anslutningsguiden

Anslutningsguiden

Vill du resa med lokaltrafik till eller från stationen? Anslutningsguiden tipsar dig om lämpliga avgångar och du köper lokaltrafiksbiljetten direkt i appen. Nu är funktionen inkluderad i vår ordinarie app. Tack till er som var med och testade!

Ung kvinna på Katrineholm station

Var är mitt tåg?

Funktionen Var är mitt tåg? visar geografisk position och aktuell hastighet i realtid för samtliga SJ-tåg som är på resa. Den ger också resenären möjlighet att se position och hastighet för tåg som ännu inte lämnat startdestinationen, under förutsättning att resan ska ske i närtid.

Självkörande buss

Autopiloten

Hur tar jag mig till tåget? Skulle en självkörande buss vara ett möjligt alternativ? Vi var med i Skandinaviens första försök med självkörande bussar på allmän väg för att lära oss mer om resenärens attityd till autonoma fordon. Samt för att lära oss mer hur denna nya teknik fungerar.

Skärmbild på Var ska jag stå på perrongen?-funktionen

Var ska jag stå på plattformen?

Många resenärer är osäkra på var de ska stå på plattformen för att snabbt och smidigt kunna gå ombord vid just sin sittplats. Vi testade då funktionen Var ska jag stå på plattformen på några utvalda stationer. Det visade sig vara en efterlängtad funktion. Nu finns den inkluderad i vår ordinarie mobilapp. Stort tack till er som var med och bidrog!

Skärmbild på Hitta på stationen-stationen

Hitta på stationen

Brukar du byta tåg på Stockholm Central? Där testade vi en funktion som skulle hjälpa dig och dina medresenärer att hitta rätt spår vid tågbyte.

Synpunkterna från resenärerna som testade funktionen visade att det inte var en tillräckligt uppskattad funktion, i alla fall inte i den här utformningen. Vi valde därför att inte gå vidare med just den lösningen. 

SJs app i Apple Watch

Vi var ett av de första företagen att lansera en svensk app i Apple Watch. I klockappen får våra resenärer information under resan om bland annat avgångsspår, sittplats och ankomsttid. Nedladdning av appen görs i App Store.

Ladda ner appen

Skärmbild på Digital resekompis

Digital reskompis

Reskompisen är en chatbot som kan svara på frågor om vad som sker på just din resa. Vi har testat den under en tid i SJ Labs-appen och det var många roliga stunder där träffsäkra svar blandades med knasiga.

Våra resenärer konstaterade att reskompisen inte var tillräckligt intelligent och tack vare den feedbacken bestämde vi oss för att ta bort funktionen

Skärmbild på platspositioneringsfunktionen

Platspositionering

Som fösta svenska resebolag testade vi iBeacon. Med hjälp av bluetooth fick kunderna riktad och aktuell information när de närmade sig vissa bestämda platser, exempelvis våra butiker och lounger i Stockholm och Göteborg. Kunderna fick bland annat meddelande med lösenord till Wi-Fi, information om öppettider med mera.