Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

SJ Labs

SJs snabbspår för innovation.

Välkommen till SJ Labs

När man har en riktigt bra idé för en produkt eller funktion är det viktigt att kunna testa den snabbt så man vet om den fungerar och om våra kunder uppskattar den. På SJ Labs kan vi bygga och testa nya prototyper tillsammans med SJs kunder så att vi får en direkt bekräftelse på om en tjänst är värdefull.

Du kan vara med

I SJ Labs produktutvecklar vi med hjälp av en metodik som kallas Design Thinking och går ut på att kunderna själva får vara med och testa och tycka. I SJ Labs-appen finns ett forum där du kan läsa vad andra kunder tycker om de nya funktionerna, men framför allt kan du även vara med och testa och tycka själv. Med hjälp av din feedback kan vi sedan vidareutveckla produkten eller funktionen så att den gör resan både enklare och härligare.

Pågående tester

VägvisARen på Stockholm Central

VägvisARen

Tillsammans med Google och Bontouch kan vi stolt presentera en uppdaterad version av VägvisARen – funktionen som hjälper dig att hitta på stationen. Men hjälp av kameran i din mobil listar VägvisARen ut var du befinner dig och vägleder dig till målet, förbi alla eventuella hinder. Just nu kan du hjälpa oss testa VägvisARen när du befinner dig på Stockholm Central.

Läs mer om VägvisARen här

Skärmbild på Min Pendling

Min pendling

Funktionen Min pendling gör det enklare för dig som pendlar att få ersättning om din resa blir försenad. Via din GPS-position kan vi identifiera vilket tåg du reste med och räkna ut ifall du har rätt till ersättning. Min pendling testas just nu på sträckan Stockholm-Örebro (och delsträckor däremellan).

Läs mer om Min Pendling

Tidigare tester i SJ Labs

Tågvärd läser av chippbiljett

Chippbiljett

Som första resebolag i världen erbjöd SJ resenärer möjligheten att använda chippimplantat för biljettvisering.

Ung kvinna på Katrineholm station

Var är mitt tåg?

Funktionen Var är mitt tåg? visar geografisk position och aktuell hastighet i realtid för samtliga SJ-tåg som är på resa. Den ger också resenären möjlighet att se position och hastighet för tåg som ännu inte lämnat startdestinationen, under förutsättning att resan ska ske i närtid.

SJ-tåg på Västerås C

Hitta obokad plats

Reser du utan platsbiljett med SJs regionaltåg på sträckan Göteborg-Stockholm över Västerås? Med några få knapptryck får du reda på vilka sittplatser som är obokade.

Skärmbild på anslutningsguiden

Anslutningsguiden

Vill du resa med lokaltrafik till eller från stationen? Anslutningsguiden tipsar dig om lämpliga avgångar och du köper lokaltrafiksbiljetten direkt i appen. Nu är funktionen inkluderad i vår ordinarie app. Tack till er som var med och testade!

Självkörande buss

Autopiloten

Hur tar jag mig till tåget? Skulle en självkörande buss vara ett möjligt alternativ? Vi var med i Skandinaviens första försök med självkörande bussar på allmän väg för att lära oss mer om resenärens attityd till autonoma fordon. Samt för att lära oss mer hur denna nya teknik fungerar.

SJs app i Apple Watch

Vi var ett av de första företagen att lansera en svensk app i Apple Watch. I klockappen får våra resenärer information under resan om bland annat avgångsspår, sittplats och ankomsttid. Nedladdning av appen görs i App Store.

Ladda ner appen

Skärmbild på Var ska jag stå på perrongen?-funktionen

Var ska jag stå på plattformen?

Många resenärer är osäkra på var de ska stå på plattformen för att snabbt och smidigt kunna gå ombord vid just sin sittplats. Vi testade då funktionen Var ska jag stå på plattformen på några utvalda stationer. Det visade sig vara en efterlängtad funktion. Nu finns den inkluderad i vår ordinarie mobilapp. Stort tack till er som var med och bidrog!

Skärmbild på Hitta på stationen-stationen

Hitta på stationen

Brukar du byta tåg på Stockholm Central? Där testade vi en funktion som skulle hjälpa dig och dina medresenärer att hitta rätt spår vid tågbyte.

Synpunkterna från resenärerna som testade funktionen visade att det inte var en tillräckligt uppskattad funktion, i alla fall inte i den här utformningen. Vi valde därför att inte gå vidare med just den lösningen. 

Skärmbild på Digital resekompis

Digital reskompis

Reskompisen är en chatbot som kan svara på frågor om vad som sker på just din resa. Vi har testat den under en tid i SJ Labs-appen och det var många roliga stunder där träffsäkra svar blandades med knasiga.

Våra resenärer konstaterade att reskompisen inte var tillräckligt intelligent och tack vare den feedbacken bestämde vi oss för att ta bort funktionen

Skärmbild på platspositioneringsfunktionen

Platspositionering

Som fösta svenska resebolag testade vi iBeacon. Med hjälp av bluetooth fick kunderna riktad och aktuell information när de närmade sig vissa bestämda platser, exempelvis våra butiker och lounger i Stockholm och Göteborg. Kunderna fick bland annat meddelande med lösenord till Wi-Fi, information om öppettider med mera.

Virtual reality på nya X 2000

Utvecklingen av nya X 2000 har lämnat skisstadiet och nu börjar testandet av olika funktioner. Snart nylanseras SJs snabbtåg X 2000 och kommer då att vara helt och hållet omgjorda på insidan – allt från tekniken till stolarna och bistron. För att testpersonerna ska kunna uppleva det nya tåget redan nu satsar vi på VR.