Välkommen till SJ Labs
Tåg är framtidens sätt att resa, men det ställer också krav på att själva reseupplevelsen utvecklas. Vilka kan vara en bättre partner till SJ i det utvecklingsarbetet än resenärerna själva?
Vi lyssnar på våra kunder i all vår utveckling genom kundundersökningar, djupintervjuer, samtal på tåg och feedback vi får här på sj.se och i vår app. Du som resenär kan hjälpa oss att testa nya tjänster och funktioner ombord för att förbättra upplevelsen av tågresan. Vi kallar det SJ Labs, vårt snabbspår för produktutveckling och innovation ombord på tågen. Syftet är att snabbare kunna testa nya idéer.
Läs mer om våra pågående och tidigare tester i SJ Labs nedan.
Pågående tester

Underhållning och nyheter ombord
Vi undersöker hur tillgång till underhållning och nyheter kan förbättra reseupplevelsen. Tågresenärer i 2 klass Lugn på SJ Snabbtåg, i sovvagn på SJ Nattåg samt i våra lounger får därför fri tillgång till alla magasin och tidningar som finns via Readly. Resenären scannar en QR-kod och får tillgång till Readlys hela utbud under 24 timmar. Tjänsten kommer att erbjudas på flera språk. Testet pågår fram till sommaren 2023.

Kaffe för pendlaren i 1 klass
Vi testar hur vi bäst löser många pendlares önskan om att få en god kopp kaffe under sin resa. Nu erbjuds 1 klass resenärer på sträckan Stockholm-Uppsala en värdekod som ger en god kopp kaffe, te eller choklad hos Pressbyrån före resan. Resenären får ett sms med en värdecheck i god tid innan sin avgång och kan med den hämta sin dryck på Pressbyrån. Testet utvärderas löpande under perioden.

Doft på toalett
Vi testar hur doftpatroner kan förbättra upplevelsen av våra toaletter ombord. Tågresenärer på våra dubbeldäckare och SJ Snabbtåg till Köpenhamn får testa en doft som har vunnit en dofttävling på SJ. Testet pågår fram till april 2023.
Tidigare tester i SJ Labs

Försäljningsvagn i 1 klass
Möjligheten att köpa dryck och snacks utan att behöva lämna sin plats har efterfrågats av många. Nu testar vi att ha en försäljningsvagn med utvalda varor från vår bistro finnas tillgänglig i 1 klass på utvalda X 2000-avgångar.

Min pendling
Funktionen Min pendling gör det enklare för dig som pendlar att få ersättning om din resa blir försenad. Via din GPS-position kan vi identifiera vilket tåg du reste med och räkna ut ifall du har rätt till ersättning.

Chippbiljett
Som första resebolag i världen erbjöd SJ resenärer möjligheten att använda chippimplantat för biljettvisering.
SJ Labs-appen har stängts och därmed finns inte testfunktionen chippbiljett kvar längre.

Hitta obokad plats
Reser du utan platsbiljett med SJs regionaltåg på sträckan Göteborg-Stockholm över Västerås? Med några få knapptryck får du reda på vilka sittplatser som är obokade.

Anslutningsguiden
Vill du resa med lokaltrafik till eller från stationen? Anslutningsguiden tipsar dig om lämpliga avgångar och du köper lokaltrafiksbiljetten direkt i appen. Nu är funktionen inkluderad i vår ordinarie app. Tack till er som var med och testade!

Var är mitt tåg?
Funktionen Var är mitt tåg? visar geografisk position och aktuell hastighet i realtid för samtliga SJ-tåg som är på resa. Den ger också resenären möjlighet att se position och hastighet för tåg som ännu inte lämnat startdestinationen, under förutsättning att resan ska ske i närtid.

VägvisARen
Tillsammans med Google och Bontouch kan vi stolt presentera en uppdaterad version av VägvisARen – funktionen som hjälper dig att hitta på stationen. Men hjälp av kameran i din mobil listar VägvisARen ut var du befinner dig och vägleder dig till målet, förbi alla eventuella hinder.

Var ska jag stå på plattformen?
Många resenärer är osäkra på var de ska stå på plattformen för att snabbt och smidigt kunna gå ombord vid just sin sittplats. Vi testade då funktionen Var ska jag stå på plattformen på några utvalda stationer. Det visade sig vara en efterlängtad funktion. Nu finns den inkluderad i vår ordinarie mobilapp. Stort tack till er som var med och bidrog!

Hitta på stationen
Brukar du byta tåg på Stockholm Central? Där testade vi en funktion som skulle hjälpa dig och dina medresenärer att hitta rätt spår vid tågbyte.
Synpunkterna från resenärerna som testade funktionen visade att det inte var en tillräckligt uppskattad funktion, i alla fall inte i den här utformningen. Vi valde därför att inte gå vidare med just den lösningen.
{{ getModalHeaderText() }}
{{ getModalInfoText() }}
{{ getModalInfoText2() }}