Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

SJ historia

SJ firar 160 år

Hipp hipp hurra! Den 1 december 2016 firade SJ inte mindre än 160 år. Tåget är en ytterst modern åldring som aldrig slutar förnya sig.

Lyssna på Crister Fritzson, VD på SJ, när han berättar om framtidens SJ.

Se hur antalet resenärer på tågen har ökat genom åren. 

Resenärer i personvagn 1920

En modern 160-åring

SJs första tåg avgick i december 1856 från Göteborg C med slutdestination Jonsered. Trots den blygsamma farten på 30 kilometer i timmen, upplevde resenärerna på premiärtåget att de hade "slungats fram" i en rasande fart. Kort därefter kunde SJ-resenärerna även resa mellan Malmö och Lund, på ännu en snutt av det framväxande stambanenätet.

Beslutet att bygga ett stambanenät togs av Sveriges riksdag året före, 1855. Till ledare för det enorma järnvägsprojektet utsågs ingenjören och järnvägsbyggaren Nils Ericson. Det är han som du ser som staty utanför Stockholm C.

Det var en dynamisk period i Sveriges historia som tog sin början. Byar växte till städer och verkstäder till industrier. Järnvägen knöt samman landet och skapade en känsla av samhörighet.

När små orter som Nässjö och Hässleholm blev järnvägspunkter växte de snabbt till städer med nöjesliv och industrier. Tågen försåg de växande industrierna med råvaror och fraktade de färdiga produkterna ut i världen. Men järnvägen hjälpte också människorna att kunna resa. Och visste du att det var med järnvägarnas utbredning som Sverige fick en enhetlig nationell tid? 

Sedan dess har mycket hänt. Men vi kan konstatera att tåget fortfarande är ett modernt sätt att resa. Trots uppfinningar som bil, buss och flyg är tåg det bekvämaste och mest miljöanpassade färdmedlet.

I framtiden kommer det antagligen att gå ännu snabbare på den svenska järnvägen. Nu finns planer på att bygga höghastighetsbanor Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Där skulle tågen kunna susa fram i 320 kilometer i timmen.

Text från Kupé: Hanna Axelsson Katzeff

Häng med på en historisk resa från ångtåg till app!

Göteborg C invigs 1856

1856

Affärsverket Statens Järnvägar, SJ, bildas. SJs första tåg går från Göteborg C till Jonsered.

1860 

Stockholm får järnväg när linjen till Södertälje blir klar. Inom de närmsta åren öppnas både Västra och Södra stambanan.

Lok med personvagnar 1895

1872

Tåget utrustas med toalett, men bara i 1 och 2 klass. De cirka 70 procenten av resenärerna som färdades i 3 klass får fortsätta att hålla sig till stationsuppehållen.

1897

SJ köper in sina tre första restaurangvagnar, som används på sträckan Berlin–Stockholm. Inledningsvis är det bara resenärer i 1 och 2 klass som får besöka restaurangvagnarna.

Bromsare 1920

1910

SJ är först ut i världen med att lansera sovvagn i 3 klass. Sovvagn i 1 och 2 klass kom på 1870-talet.

1920

Järnvägsyrket bromsare försvinner när SJ börjar montera tryckluftsbroms i tågen. Eldare är ett annat yrke som hör till ångtågens tid.

3 klass sovvagn

1939

Riksdagen fattar beslut om att alla enskilda järnvägar ska övertas av staten. Vid denna tid är 860 mil, drygt hälften av landets järnvägsnät, i privat ägo.

1956

Beteckningen 3 klass slopas.

SJ busschaufför i Funäsdalen 1956

1963

Tågtrafiken får konkurrens från bil och flyg. 1963 beslutar Riksdagen att ”varje trafikslag måste bära sig självt ekonomiskt”. Många gamla stationer läggs ned och ersätts av busstrafik. SJ blir snabbt landets största bussoperatör.

1988

Statens Järnvägar delas upp i Banverket och Affärsverket Statens Järnvägar, SJ. Samma år inleds miljöarbetet och den första miljöpolicyn antas.

X 2000 1990

1990

Premiär för snabbtåget X 2000.

Så här ser nya X 2000 ut

1995

Ett riksdagsbeslut från föregående år öppnar för fri konkurrens.

Bra Miljöval SJ

1996

SJ tilldelas Bra Miljöval av Naturskyddsföreningen världens mest krävande miljömärkning.

1997

Det blir möjligt att boka sin SJ-biljett via internet

SJ Biljettautomat

2000

Affärsverket SJ delas upp i sex olika bolag. Det nya SJ AB får ansvar för persontrafiken.

2004

SJ inför rörlig prissättning på biljetter. Företaget visar vinst för första gången på länge.

SJ i mobilen

2012

SJ 3000 sätts i trafik. Varje nytt snabbtåg har testkörts i 25 000 kilometer felfritt innan det sätts i trafik.

2016

SJ lanserar ny webbsajt, ny app och nya biljettautomater. Sj.se är en av de allra största resesajterna i Sverige.