Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Aktuell information om hur vi anpassar vår trafik pga coronaviruset covid-19

Sidan uppdaterades senast 2020-08-06

Läs mer om coronaviruset på folkhalsomyndigheten.se, krisinformation.se och who.int

På den här sidan hittar du relevant information för dig som ska resa med oss på SJ under den närmaste perioden.

Allmänna rekommendationer från Folkhälsomyndigheten

Vårt största fokus är våra resenärers och anställdas hälsa och säkerhet. Därför har vi ett nära samarbete med ansvariga myndigheter angående frågor som rör covid-19. Vi har också kontakt med ansvariga myndigheter vad gäller säkerhetsrelaterade frågor. Vi på SJ följer noga de instruktioner och rekommendationer vi får från ansvariga myndigheter, i detta fall främst Folkhälsomyndigheten i Sverige. På denna sida kan du läsa om vilka åtgärder vi har tagit för att minska risken för eventuell smittspridning vid resande.

Som resenär är du skyldig att följa personalens tillsägelser i säkerhets- och ordningsfrågor. Om du inte gör det kan du nekas att kliva ombord eller bli avvisad enligt SJs allmänna resevillkor. Denna regel gäller även när personalen behöver lämna anvisningar eller tillsägelser för att upprätthålla Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd för att undvika smittspridning.

Det är också fortsatt viktigt att du som resenär tar ditt ansvar och följer Folkhälsomyndigheten riktlinjer och rekommendationer. Stanna därför hemma om du har minsta förkylningssymtom. När du reser med oss är det viktigt att du gör ditt bästa för att hålla avståndet till dina medresenärer. Har du möjlighet att det bra att resa vid mindre populära tidpunkter som till exempel tidig morgon. Fortsätt tvätta händerna ofta och hosta och nys i armvecket eller i en näsduk. Läs mer om hur du bör agera på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Så håller du avstånd ombord

Det är fortsatt viktigt att hålla avstånd till dina medresenärer och vi gör vårt bästa för att underlätta detta för er som reser med oss. Därför ber vi dig att respektera de markeringar som finns uppsatta ombord, inte röra dig i tåget mer än nödvändigt och undvika köbildning till toaletterna. 

För att skapa mer utrymme till att kunna hålla avstånd och resa tryggare har vi också bestämt oss för att nu ytterligare begränsa antalet tillgängliga platser ombord på våra bokningsbara tåg. För att säkerställa att tåget inte blir för fullt så kan ett antal sittplatser inte bokas. I platskartan som finns vid bokning av våra snabbtåg kan du nu enkelt se vilka platser som inte kan bokas. Men eftersom det kan finnas biljetter som köptes innan vi tog bort möjligheten att boka dessa platser så kan vi dock inte garantera att dessa platser är tomma vid resa. Och det kan också dröja lite innan det märks ombord på alla sträckor.

Ska du resa i sov- eller liggvagn på våra nattåg rekommenderar vi att du bokar en egen sovvagnskupé om du vill vara säker på att inte hamna i en kupé med andra resenärer.

Kom ihåg att även hålla avståndet på perrongen och när du kliver på och av tåget.

Resa med regionaltåg

Liksom i lokaltrafiken så går det inte att boka en specifik sittplats på våra regionaltåg. Vi har även flertalet resenärer som reser med pendlarbiljetter vilket innebär att de inte behöver boka sin resa i förväg. Vi vill att du som resenär ska vara medveten om att det kan innebära trängsel då vi inte kan garantera sittplats åt alla. Vi ber dig därför att undvika att resa regionalt i rusningstid om du har möjlighet och istället välja en tidigare eller senare avgång.

Se på vilka regionaltåg det vanligtvis reser många  

Minskad servering ombord

Just nu erbjuder vi inte möjligheten att förbeställa mat till din SJ-resa. Vår bistro ombord kommer fortsatt vara öppen och erbjuda våra resenärer möjlighet att köpa mat och dryck med vissa förändringar i utbudet, läs mer om utbudet i bistron här.

Bistron räknas som restaurang/café och följer därför Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Det betyder att du måste sitta vid ett bord (antingen i bistron eller vid din plats) när du äter och dricker. Håll avstånd till andra personer, bilda inte kö och respektera de markeringar som finns uppsatta. Vi håller också på att montera plexiglas vid kassan på tåg som har servering. 

Boka om och avboka resa pga covid-19

Till följd av tidigare rekommendationer gällande icke nödvändiga resor inrikes valde vi att uppgradera ej ombokningsbara biljetter med avresa efter kl 14 torsdagen 19 mars till och med onsdag 30 september 2020 så att dessa nu är ombokningsbara. Detta gäller inte Sista minuten-biljetter.

Kom ihåg att du måste avboka din resa innan avgång om du inte tänker resa, även om biljetten är ombokningsbar. Här hittar du instruktioner för hur du sedan bokar om din biljett. Din biljett behöver ombokas inom 180 dagar från när din ursprungliga resa skulle ägt rum, men din nya resa kan genomföras vid ett senare tillfälle. 

Denna uppgradering av ej ombokningsbara biljetter gäller för resor med SJs tåg. Vi säljer också resor med andra operatörer och har du bokat en resa genom SJ men ska resa med en annan operatör gäller andra regler. Kontakta i dessa fall den operatör som anges på din biljett.

Du som har hört av dig till corona.kundservice@sj.se enligt tidigare instruktioner kommer få ytterligare information via mejl.

Har du förkylningssymtom ska du stanna hemma för att minska risken för smittspridning. Har du en ej ombokningsbar biljett gäller våra ordinarie om- och avbokningsregler, läs här.

För att ytterligare underlätta för våra resenärer har även vi tillfälligt sänkt priset för vår ombokningsbara biljett så att den har samma låga pris som biljettypen Kan ej ombokas. Dessutom har vi tillfälligt sänkt priset på vår återbetalningsbara biljett. Köper du en återbetalningsbar biljett kan du välja att avstå din resa och få pengarna tillbaka, minus bokningsavgiften, enligt ordinarie avbokningsregler.

Inställda resor inom Sverige

Vi fortsätter att köra tåg i hela landet, men tågtrafiken glesas ut på i princip alla linjer vi trafikerar. Vår ambition är att detta ska göras på ett sådant sätt att våra resenärer påverkas så lite som möjligt. Det innebär att SJ erbjuder resenären att åka med en annan avgång, men det kommer fortfarande erbjudas plats till alla som vill resa.

Om ditt tåg ställs in får du information via sms med erbjudande om fri ombokning. Din ombokning behöver ske inom 180 dagar men din nya resa kan ske senare. Om du inte tror att du kommer nyttja ditt ombokningsvärde så kan du kontakta vår SJ Kundservice för att få din resa återbetald istället. Har du bokat din biljett via resebyrå behöver du kontakta dem.

Du hittar aktuell information om ditt tåg sj.se/trafikinfo eller i vår app.

Resor till Norge och Danmark

SJ-resor till/från Köpenhamn ställs in till åtminstone söndagen 6 september 2020. Våra tåg kommer därför vända i Malmö. Berörs du av detta får du information via sms med erbjudande om fri om- eller avbokning. Har du bokat din biljett via resebyrå behöver du kontakta dem.

Läs mer om Danmarks regler för inresa på politi.dk (på danska)

SJ-resor till/från Kongsvinger, Narvik och Oslo ställs in till åtminstone söndagen 6 september 2020. Berörs du av detta får du information via sms med erbjudande om fri om- eller avbokning. Har du bokat din biljett via resebyrå behöver du kontakta dem.

Vi vill göra dig extra uppmärksam på Norge har skärpt kraven för inresa och att du som resenär är ansvarig för att ta reda på vilken typ av dokument du måste visa upp för gränspolisen för att få resa in i Norge. Just nu gäller krav på karantän för resenärer (även svenskar) som passerar gränsen till Norge.

Läs mer om resor till Norge på regjeringen.no (på norska)

Ändrade öppettider i resebutik och lounge

Just nu har vi tillfälligt ändrade öppettiderna för våra resebutiker och lounger i Stockholm, Göteborg och Malmö. Läs om våra ändrade öppettider här.

Vissa fastighetsägare väljer att stänga väntsalar på tågstationerna för att minska risken för eventuell smittspridning. Stockholm Central, Göteborgs Centralstation och Malmö Centralstation är just nu inte berörda. SJ är inte ansvarig för stationshusen och vi hänvisar dig därför till att läsa mer och se om din station är berörd på dinstation.se

Så städas våra tåg

Våra städrutiner innebär att tågen grundstädas en gång per dygn, vanligen på natten. Då gör vi en större rengöring av toaletter, säten, knappsatser, ledstänger, handtag, väggar och golv.

Dagtid görs lättare städning när tågen vänder vid sina destinationer. Den innebär borttagning av skräp, rengöring av golv i bistron och samma noggranna städning av toaletterna som vid en grundstädning. Som en utökad åtgärd torkar vi även av utsatta ytor så som ledstänger, handtag och knappsatser.

De rengöringsmedel vi använder vid grund- och vändstädning är fettlösande och har effekt på virus så som covid-19.

Utöver dessa städningar (som görs flera gånger per dygn) sker även mer omfattande städningar med maskiner, till exempel ångmaskiner och mattvättmaskiner, med olika intervall.

När det gäller hygien ber vi såväl våra resenärer som vår personal att vara noga med att tvätta händerna och använda handdesinfektion. Vi erbjuder desinficerande handservetter i våra bistro- och kioskvagnar.

Ventilationen ombord

SJ följer regler för luft- och ventilationssystem på tåg och vi jobbar både förebyggande och avhjälpande för att säkerställa god luftkvalitet.

Luften ombord byts ut mot luft utifrån flera gånger i timmen. Exakt hur ofta luften byts ut skiljer sig mellan våra olika tågtyper men det rör sig om ett tidsspann på varannan till var åttonde minut. Kupéerna ombord på våra nattåg har separat tilluft.

Viktigt att komma ihåg är att coronaviruset i första hand sprids genom droppsmitta och inte genom luftburen smitta. Därför ska du som resenär vara noga med att tvätta händerna, inte röra ögon, näsa och mun, hosta och nysa i armvecket och inte resa om du har förkylningssymptom.

Så påverkas våra partners

Folkhälsomyndighetens rekommendationer påverkar inte bara vår verksamhet utan även våra samarbetspartners. Ett exempel på detta är att Scandic Hotels som numera erbjuder frukostboxar istället för den vanliga frukostbuffén. Våra partners kan välja att göra ytterligare förändringar i sina verksamheter, SJ är inte ansvarig för detta och ber dig som har några frågor att kontakta verksamheten i fråga.