Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Aktuell information om hur coronaviruset påverkar SJs tågtrafik

Sidan uppdaterades senast 2020-03-27

Läs mer om coronaviruset på folkhalsomyndigheten.se, krisinformation.se och who.int

Vi förstår att det i tider som dessa är viktigt att känna att man får korrekt information i rätt tid. På den här sidan finns det uppdaterad och relevant information för dig som ska resa med oss på SJ under den närmaste perioden.

Du som har en resa med SJ med biljettypen Kan ej ombokas kan nu omboka din resa

Folkhälsomyndigheten har torsdag 19 mars kommit med nya rekommendationer gällande icke nödvändiga resor inrikes.

Det innebär att vi har valt att uppgradera alla ej ombokningsbara biljetter med avresa till och med söndag 19 april så att dessa nu är ombokningsbara.

Så här gör du: Du avbokar din resa själv på sj.se/andraresa. Då får din biljett ett ombokningsvärde som du sedan kan använda som betalning eller delbetalning nästa gång du köper en resa med SJ. Ombokningsvärdet har samma värde, minus bokningsavgiften, som den biljett du bokade av och är giltigt i 180 dagar. Ombokningsvärdet finns på ditt ursprungliga bokningsnummer. Du behöver inte kontakta oss varken på telefon eller via e-post efteråt. Tänk bara på att inte slänga ditt bokningsnummer utan behåll det eftersom det innehåller ett värde som du kan använda som betalning eller delbetalning vid ett senare tillfälle!

Här finns instruktioner för hur du sedan använder ombokningsvärdet.

Du som sedan tidigare har mejlat ditt bokningsnummer till corona.kundservice@sj.se kommer få ytterligare instruktioner via mejl.

Beslutet gäller redan bokade resor med avgång efter klockan 14 torsdagen 19 mars och fram till och med 19 april 2020.

Väljer du att genomföra din resa så är du välkommen ombord! Vi kör fortfarande, men med vissa reduceringar i tågtrafiken. Det kan du läsa mer om längre ner här på denna sidan.

 

Vi sänker priset på våra flexibla biljetter

För att du som kund ska känna att du har möjlighet att köpa framtida resor har vi tillfälligt sänkt priset för vår ombokningsbara biljett så att den har samma låga pris som biljettypen Kan ej ombokas.

Detta ger dig tryggheten att veta att om Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande inrikes resor skulle kvarstå under en längre period så kan du boka om din resa till ett senare datum.

Dessutom har vi sänkt priset på vår återbetalningsbara biljett. Köper du en återbetalningsbar biljett kan du välja att avstå din resa och få pengarna tillbaka, minus bokningsavgiften.

Läs mer om villkor för att boka om och avboka resa längre ner på denna sida.
 

Inställda resor inom Sverige

Från och med tisdagen 17 mars har SJ ställt in avgångar. SJ fortsätter att köra tåg på samtliga linjer i hela landet, men tågtrafiken glesas ut i princip på alla linjer. Vår ambition är att detta ska göras på ett sådant sätt att våra resenärer påverkas så lite som möjligt. Det innebär att SJ erbjuder resenären att åka med en annan avgång, men det kommer fortfarande erbjudas plats till alla som vill resa. Servicen ombord på tågen kan också komma att påverkas.

Om du som resenär berörs får du information via sms om inställt tåg samt erbjudande om fri om- eller avbokning som du själv kan genomföra på sj.se eller i vår app. Det gäller för samtliga biljettyper och flexibiliteter. Har du bokat din biljett via resebyrå behöver du kontakta dem.

Du hittar aktuell information om ditt tåg sj.se/trafikinfo eller i vår app.

 

Återbetalning/ombokning av biljetter

Har du en resa inplanerad och känner av förkylningssymtom ska du enligt Folkhälsomyndighetens senaste riktlinjer stanna hemma och undvika att träffa andra än dem du bor med. På så sätt undviker du att smitta människor på bussen, på ditt arbete eller där du är nära andra.

Just nu erbjuder SJ fri ombokning för dig som har en ej ombokningsbar biljett, se ovan.

Har du en biljett med flexibilitet ”Kan återbetalas”

Vid avbokning får du tillbaka priset för biljetten, minus bokningsavgiften.

Har du en biljett med flexibilitet ”Kan ombokas”

Vid avbokning omvandlas biljettpriset, minus bokningsavgiften, till ett ombokningsvärde som kan användas för att boka en eller flera nya resor. Ombokningsvärdet är giltigt i 180 dagar från tågets ordinarie avgångstid.

Har du en biljett med flexibilitet ”Kan inte ombokas/återbetalas”:

Under perioden 19 mars–19 april gör vi tillfälliga ändringar i vår regelverk, se ovan.

 

Vid sjukdom kan 100 % av biljettens värde återköpas mot uppvisande av ett godkänt läkarintyg, detta gäller för samtliga biljettyper och flexibiliteter. SJ godkänner läkarintyg som utfärdats av nätläkare som Kry, Min doktor med flera.

Läs mer om våra om- och avbokningsregler här

Avboka din resa här

 

Inställda resor till Köpenhamn, Oslo och Narvik

Resor till och från Danmark

Resor till och från Danmark påverkas av att Danmark har stängt gränserna. SJ-tåg kommer vända i Malmö och ställs in till/från Danmark. Berörs du av detta får du information via sms med erbjudande om fri om- eller avbokning som du själv kan genomföra på sj.se eller i vår app, detta gäller på samtliga biljettyper och flexibiliteter. Har du bokat din biljett via resebyrå behöver du kontakta dem.

Enligt danska myndigheter gäller inreseförbudet just nu fram till måndagen 13 april 2020. Vårt erbjudande gällande avbokning gäller för samma period.   

Här kan du läsa mer om Danmarks nya regler för inresa

Resor till och från Norge

SJ-resor till/från Kongsvinger, Narvik och Oslo ställs in. Berörs du av detta får du information via sms med erbjudande om fri om- eller avbokning som du själv kan genomföra på sj.se eller i vår app, detta gäller på samtliga biljettyper och flexibiliteter. Har du bokat din biljett via resebyrå behöver du kontakta dem. Tågtrafiken är inställd åtminstone till och med måndagen 13 april

Norge har valt att skärpa kraven för inresa och utökat sina gränskontroller. Vi vill därför göra dig extra uppmärksam på att du som resenär är ansvarig för att ta reda på vilken typ av dokument du måste visa upp för gränspolisen för att få resa in i Norge. Från tisdagen 17 mars gäller krav på karantän för alla resenärer som passerar gränsen till Norge, även svenskar. 

Läs mer på regjeringen.no

 

Så här städas SJs tåg

Hygien och städning är viktiga fokusområden för oss på SJ. Speciellt i dessa tider då vi vet att bägge är viktiga faktorer i att hjälpa till att minska spridning.

Våra städrutiner innebär att tågen grundstädas en gång per dygn, vanligen på natten. Då görs en större rengöring av toaletter, säten, knappsatser, ledstänger, handtag, väggar och golv. Dagtid görs lättare städning när tågen vänder vid sina destinationer. Den innebär borttagning av skräp, rengöring av golv i bistron och samma noggranna städning av toaletterna som vid en grundstädning. Utöver dessa städningar som görs flera gånger per dygn görs även mer omfattande städningar med maskiner, till exempel ångmaskiner och mattvättmaskiner, med olika intervall.

När det gäller hygien uppmanar vi såväl våra resenärer som vår personal att vara noga med att tvätta händerna och använda handsprit.

 

Möjligheten att förbeställa mat försvinner tillfälligt

Från onsdagen 18 mars kommer vi inte längre erbjuda möjligheten att förbeställa mat till din SJ-resa. Detta är en tillfällig förändring som beror på en ökad personalfrånvaro på grund av sjukskrivningar.

Vår bistro ombord kommer fortsatt vara öppen och erbjuda våra resenärer möjlighet att köpa mat och dryck, läs mer om utbudet i bistron här.

 

Tillfälligt ändrade öppettider i våra butiker och lounger

Från torsdag 19 mars ändrar vi öppettiderna för våra resebutiker och lounger i Stockholm, Göteborg och Malmö. Läs om våra ändrade öppettider här.

Väntsalar kan komma att stängas

Vissa fastighetsägare väljer att stänga väntsalar på tågstationerna för att minska risken för eventuell smittspridning. Stockholm Central, Göteborgs Centralstation och Malmö Centralstation är just nu inte berörda. SJ är inte ansvarig för stationshusen och vi hänvisar dig därför till att läsa mer och se om din station är berörd på dinstation.se

 

Påverkan på våra samarbetspartners

Folkhälsomyndighetens rekommendationer påverkar inte bara SJs verksamhet utan även våra samarbetspartners. Ett exempel på detta är att Scandic Hotels som numera erbjuder frukostboxar istället för den vanliga frukostbuffén. Våra partners kan välja att göra ytterligare förändringar i sina verksamheter, SJ är inte ansvarig för detta och vi hänvisar eventuella frågor till verksamheten i fråga.

 

Vårt största fokus just nu är våra resenärers och anställdas hälsa och säkerhet. Därför har vi ett nära samarbete med ansvariga myndigheter angående frågor som rör det nya coronaviruset. Vi har också kontakt med ansvariga myndigheter vad gäller säkerhetsrelaterade frågor.

Vi på SJ följer noga de instruktioner och rekommendationer vi får från ansvariga myndigheter, i detta fall främst Folkhälsomyndigheten i Sverige. På Folkhälsomyndighetens webbplats hittar du svar på många frågor om coronaviruset och generella råd för att undvika att smittas. På krisinformation.se kan du läsa mer om vad du som resenär bör tänka på innan du reser inrikes eller kollektivt.

 

Periodvis är det många som vill komma i kontakt med oss och väntetiden hos SJ Kundservice kan därför vara längre än vanligt.

Om du har frågor gällande en inbokad resa med avgång om tre dagar eller senare så ber vi dig vänligen att återkomma vid ett senare tillfälle, så att de resenärer som har en resa närmare i tid har möjlighet att nå oss.