Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Kundvärd

Bli kundvärd/kundkommunikatör hos SJ

I rollen som kundvärd/kundkommunikatör hos SJ behöver du ha god känsla för service och tycka om försäljning och kontakten med människor.

Kundservice i världsklass

I rollen som kundvärd/kundkommunikatör hos SJ behöver du ha god känsla för service och tycka om försäljning och kontakten med människor. Du blir en del av ett positivt och serviceinriktat gäng som alltid sätter kundupplevelsen i fokus. Våra kundvärdar/kundkommunikatörer är med och bygger framtidens SJ med målet att leverera kundservice i världsklass! Arbetet passar dig som är utåtriktad och som vill ge bästa kundservice i alla lägen.

Önskad profil
Vi behöver dig som har stor social kompetens och tycker om utmaningar. Stor vikt läggs vid rätt personlighet. Du behöver ha lägst gymnasiekompetens eller motsvarande. Tidigare erfarenhet av kundservice, försäljning och kassaarbete är meriterande.  Arbetet kräver stor samarbetsvilja och du bör vara lösningsorienterad, lyhörd och strukturerad för att kunna bemöta våra kunders behov. Då arbetet stundtals utförs i högt tempo är det viktigt att du är flexibel och stresstålig. Det är viktigt att du kan uttrycka dig obehindrat på både svenska och engelska. Ytterligare språkkunskaper är meriterande.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I arbetet som kundkommunikatör arbetar du i Ånge på vårt Service Center och som kundvärd i någon av våra resebutiker/lounger. Kundkontakten kan vara antingen via telefon och webb eller direkta kundmöten i någon av våra moderna resebutiker. I arbetet vid våra butiker förekommer värdskap i och utanför våra resebutiker i såväl normalt som trafikstört läge. Det är viktigt att kunna förstå och identifiera våra kunders behov och matcha dessa med våra säljkanaler, produkter och tjänster. 

Arbetstider
Vår verksamhet är öppen alla dagar om året. Arbetet inkluderar skifttjänstgöring och helgarbete.

Vi ger dig grundutbildning
När du börjar din anställning får du grundläggande utbildning och introduktion för att klara av arbetet. Vi investerar kontinuerligt i utbildning och uppdaterade arbetsverktyg för våra medarbetare. 

Särskilda krav
Som kundvärd/kundkommunikatör hanterar du kontanter och värdepapper. På förkommen anledning gör vi alltid en kreditupplysning i samband med anställning. Du bör ha god datorvana och vara intresserad av att lära dig mer om it-teknik.

Nyckelord för kundvärd:

  • serviceinriktad
  • socialt kompetent
  • flexibel
  • stresstålig
  • lyhörd
  • ansvarsfull
  • driven
  • goda kunskaper i svenska och engelska

José Ramirez, kundvärd sedan 1981

"Nöjda kunder är mitt mål"

Kundvärden José Ramirez är en välkänd profil på Centralstationen i Göteborg, med sitt hjälpsamma och pratglada sätt. Han hittas i SJs resebutik, men lika ofta runt omkring på stationen där han hjälper kunder tillrätta. Kundvärdarna på SJ jobbar nämligen både bakom kassan och ute på ”golvet”.

– Tidigare handlade mitt jobb främst om att sälja tågresor. Idag ser det väldigt annorlunda ut. I och med digitaliseringen, och att de flesta idag köper sin biljett via nätet, går mitt jobb numera mycket ut på att hjälpa resenärer, berättar José, som har jobbat inom järnvägen sedan 1981.

Han brukar bland annat visa ovana resenärer hur de använder SJs biljettautomat, eller varför inte hur de bokar biljett i SJs app. Även de som är vana vid digitala köpkanaler behöver då och då tips och råd.

– Bra bemötande och service är det viktigaste i mitt jobb. Mina mål mäts inte längre i försäljning, utan i glada och nöjda kunder.

José, som även brukar representera SJ vid mässor och festivaler, tycker att det roligaste med jobbet är variationen.

– Den ena dagen är aldrig lik den andra. Jag träffar massor av människor: unga som gamla och från jordens alla hörn. Och de behöver alla hjälp med helt olika saker. 

José Ramirez, kundvärd på SJ

José Ramirez jobbar som kundvärd på SJ