Viktiga milstolpar i SJs historia
Visste du att det var med järnvägarna utbredning som Sverige fick en enhetlig nationell tid? Läs mer om SJs historia här.
1856
Affärsverket Statens Järnvägar, SJ, bildas. Första tåget avgick från Göteborg C till Jonsered. Vid ankomsten kunde upprymda resenärer vittna om hur de hade "slungats fram" i 30 kilometer i timmen.
1871
Stockholm centralstation (ursprungligen Stockholms Centralbangård) invigs.
1894
Sverige får sin första restaurangvagn. Det är resenärerna på sträckan Uppsala - Gävle som får pröva nyheten först.
1939
Riksdagen fattar beslut om att alla enskilda järnvägar ska övertas av staten. Frivilliga överenskommelser görs med de olika bolagen.
1988
Statens Järnvägar delas upp i Banverket och affärsverket Statens Järnvägar, SJ. Samma år inleds miljöarbetet och den första miljöpolicyn antas.
1990
Premiär för snabbtåget X 2000.
1991
Rocktåget rullar ut i Sverige. Thomas Ledin, Niklas Strömstedt och Lena Philipsson är de första artisterna.
1995
Ett riksdagsbeslut från föregående år öppnar för fri konkurrens. Bara ett par procent av trafiken går till andra operatörer. Först flera år senare börjar SJ förlora avtal i större omfattning.
1996
SJ tilldelas Bra Miljöval av Naturskyddsföreningen, världens mest krävande miljömärkning.
1997
Det blir möjligt att boka sin SJ-biljett på internet.
1999
SJ ser att efterfrågan på regionala tågresor ökar, främst inom Mälardalen. Det fattas beslut om investeringar i nya snabba tåg.
2000
SJ delas upp i sex olika bolag. Det nya SJ AB får ansvar för persontrafiken. De andra bolagen är godstransportören SJ Green Cargo, fastighetsförvaltaren Jernhusen, serviceoperatören TraffiCare, system- och underhållsföretaget EuroMaint och IT-företaget Unigrid. Öresundstågen sätts i trafik under året. Nu svarar SJ bara för 40 procent av persontrafiken i landet.
2002
Akut ekonomisk kris för SJ.
2004
SJ visar vinst för första gången på länge.
2005
De nya snabba regionaltågen och de renoverade X 2000-tågen sätts i drift.
2006
Resandet ökar med 9 procent.
2007
SJ börjar med biljettauktioner på nätet under devisen ”stolarna ska fyllas”.
2008
20 stycken av det nya snabbtåget SJ 3000 beställs.
2010
Drift och underhållskostnaden för X 2000 passerar 350 miljoner kronor per år. Ytterligare en miljard satsas på teknik och komfortupprustning i SJs tågflotta.
2011
Nya snabbtåget, SJ 3000, börjar testköras i Sverige. Varje tåg ska rulla 2500 kilometer felfritt innan det sätts i trafik.
2012
SJ 3000 sattes i trafik. Det är vårt grönaste tåg och det är så miljövänligt att 98 % av tåget går att återvinna!
2015
X 2000 firade 25 år i svenska folkets tjänst.
{{ getModalHeaderText() }}
{{ getModalInfoText() }}
{{ getModalInfoText2() }}