Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

  • Start
  • Hur avbokar jag en biljett?

Hur avbokar jag en biljett?

Du kan avboka din biljett här på sj.se och i vår app.

På sj.se börjar du med att söka upp din beställning via Biljettfliken, som du hittar på startsidan. Är du inloggad hittar du din biljett under biljettfliken, annars kan du välja Hämta biljett och söka upp biljetten med hjälp av bokningsnummer och telefonnummer eller e-post.

Klicka sedan på Avboka resa. Då kommer du vidare och får bekräfta avbokningen, sedan är det klart.

avbokning appen

I vår app klickar du på de tre prickarna uppe till höger på biljetten och sedan på Avboka.

Läs vår kompletta avbokningsregler här.

Får jag pengarna tillbaka?
Har du en biljett som kan återbetalas får du tillbaka hela beloppet minus bokningsavgiften, och pengarna kommer tillbaka på samma konto som du betalade resan med. Betalade du via Swish återbetalas pengarna inom några minuter.

Vad händer om jag avbokar en ombokningsbar biljett?
Ditt ombokningsvärde (biljettpriset minus bokningsavgiften) sparas på din biljett i 180 dagar räknat från ursprunglig resdag, som du kan använda för att boka en ny resa. Du kan avboka din biljett fram till tågets avgång. 

Hur ombokar jag en avbokad biljett?

Varför står det att jag får tillbaka 0:- när jag avbokat en ombokningsbar biljett?
Det beror på att biljetten inte omfattas av ett återbetalningsskydd vilket betyder att man inte kan få pengarna tillbaka. Däremot så har du ett ombokningsvärde sparat på biljetten, som du kan använda som betalning vid köp av ny resa.

Varför finns inte min biljett kvar under Mina bokningar när jag avbokat den?
När biljetten avbokas är det inte längre en aktiv biljett. Tänk därför på att spara ditt bokningsnummer, ditt ombokningsvärde finns på det!

Läs mer om våra flexibiliteter här. 

Fick du svar på din fråga?