Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

  • Start
  • Hur ombokar jag min biljett?

Hur ombokar jag min biljett?

För att boka om en resa eller använda ett ombokningsvärde börjar du med att hämta din biljett via fliken Dina resor, som du hittar på startsidan. 

Är du inloggad finns din biljett under fliken, annars kan du söka upp biljetten med bokningsnumret och telefonnummer eller e-post. 

Hur ombokar jag en avbokad biljett?
Hur fungerar en ombokningsbar biljett?

1. När du har öppnat biljetten klickar du på Boka om resan.

Boka om resan sjse

2. Markera den/de resenärer du vill boka om och klicka på Sök ny resa.

3. Du hamnar i ett nytt bokningsflöde och kan klicka på den avgången du vill boka om till. 

Du kan välja ett annat datum och byta sträcka genom att klicka på Ändra avgång.

boka om välja avgång sjse

4. När du har valt avgång väljer du klass, flexibilitet och sittplats (om möjligt). I detta steg ser du också beloppet på eventuell mellanskillnad. Klicka på Gå till kassa för att komma till sista steget och betalning. 

boka om översikt sjse

Kan jag använda mitt ombokningsvärde till en annan resenär?
Ja, en ombokningsbar biljett är inte personlig vilket betyder att det är möjligt att ändra resenär. För att göra detta behöver du kontakta vår kundservice.

Jag har ett värdebevis, kan jag betala mellanskillnaden med det?
Nej, det är inte möjligt att kombinera en ombokningsbar biljett med ett värdebevis.

Vad händer om jag avbokar en ombokningsbar biljett?
Ditt ombokningsvärde (biljettpriset minus bokningsavgiften) sparas på din biljett. Ny resa behöver bokas (ej genomföras) inom 180 dagar från och med resedatumet på din ursprungliga biljett.

Varför står det att jag får tillbaka 0:-?
Det beror på att biljetten inte omfattas av ett återbetalningsskydd vilket betyder att man inte kan få pengarna tillbaka. Däremot så har du ett ombokningsvärde sparat på biljetten, som du kan använda som betalning vid köp av ny resa.

Omboka biljett köpt med kampanjkod
För att kunna använda kampanjkoden på nytt vid en ombokning behöver du kontakta vår kundservice för hjälp. Tänk på att kampanjkoden endast kan användas så länge ombokning sker under giltighetsperioden för kampanjen. 

Varför finns inte min biljett kvar under Mina bokningar när jag avbokat den?
När biljetten avbokas är det inte längre en aktiv biljett. Tänk därför på att spara ditt bokningsnummer, ditt ombokningsvärde finns på det.

Har du bokat egen sov- eller liggvagnskupé så är det i dagsläget inte möjligt att boka om resan via sj.se eller SJs app. I det fallet behöver du kontakta vår kundservice för hjälp med ombokning. 

Fick du svar på din fråga?