Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Här hittar du svar på frågor som våra resenärer ibland funderar på.

Hur ombokar jag min biljett?

För att boka om en resa eller använda ett ombokningsvärde börjar du med att söka upp din biljett via Min resa, som du hittar på startsidan. 

Hur ombokar jag en avbokad biljett?
Hur fungerar en ombokningsbar biljett?

1. När du har öppnat översikten av din beställning klickar du på Ändra resa > Boka om.

sjse där knappen boka om är synlig

2. Markera den/de biljetter du vill boka om och klicka på Fortsätt.

sjse där valet av resenär är synlig

3. Du hamnar i ett nytt bokningsflöde och kan klicka på den avgången du vill boka om till. 

Det är även möjligt att byta sträcka och datum. Vid byte av sträcka fyller du i sträckan och klickar på Uppdatera

sjse ombokningsflödet där man kan byta sträcka och datum

4. I steg 3 i ombokningsflödet visas beloppet på eventuell mellanskillnad. I detta steg kan du också göra platsönskemål. Klicka på Fortsätt för att gå vidare. 

ombokningsflöde steg tre önskemål om plats

5. I översikten finns en detaljerad sammanfattning av din ombokning. Klicka på Fortsätt för att komma till det sista steget och betalning.

ombokningsflöde översikt

Kan jag använda mitt ombokningsvärde till en annan resenär?
Ja, en ombokningsbar biljett är inte personlig vilket betyder att det är möjligt att ändra resenär. För att göra detta behöver du kontakta vår kundservice.

Jag har ett värdebevis, kan jag betala mellanskillnaden med det?
Nej, det är inte möjligt att kombinera en ombokningsbar biljett med ett värdebevis.

Vad händer om jag avbokar en ombokningsbar biljett?
Ditt ombokningsvärde (biljettpriset minus bokningsavgiften) sparas på din biljett. Ny resa behöver bokas (ej genomföras) inom 180 dagar från och med resedatumet på din ursprungliga biljett.

Varför står det att jag får tillbaka 0:-?
Det beror på att biljetten inte omfattas av ett återbetalningsskydd vilket betyder att man inte kan få pengarna tillbaka. Däremot så har du ett ombokningsvärde sparat på biljetten, som du kan använda som betalning vid köp av ny resa.

Varför finns inte min biljett kvar under Mina bokningar när jag avbokat den?
När biljetten avbokas är det inte längre en aktiv biljett. Tänk därför på att spara ditt bokningsnummer, ditt ombokningsvärde finns på det.

Har du bokat egen sov- eller liggvagnskupé så är det i dagsläget inte möjligt att boka om resan via sj.se eller SJs app. I det fallet behöver du kontakta vår kundservice för hjälp med ombokning. 

Fick du svar på din fråga?

Tillbaka