Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Frågor och svar

Några vanliga frågor och svar

Saknas svaret till just din fråga så hittar du ytterligare 260 frågor och svar genom att trycka på knappen här nedanför.

Var hittar jag tidtabeller för SJs tåg?

Det bästa stället för dig att söka en tidtabell och få fram avgångs- och ankomsttider är i vår köpdialog här på sj.se eller i vår app. Sök på sträcka och datum så får du upp en lista med tåg och tågtider.

Eftersom vi även är återförsäljare av andra resebolag kan du få upp avgångar som inte körs av SJ. Vill du bara se våra tåg klickar du på Filter efter du har gjort din sökning och väljer sedan Bara SJ-tåg.

Läs mer om tidtabeller här.

När släpper ni biljetterna?

Biljettsläpp sker vanligtvis 4 gånger om året och gäller för en hel säsong:

  • Sommarens biljetter släpps i mars
  • Höstens biljetter släpps i juni
  • Vinterns biljetter släpps i september/oktober
  • Vårens biljetter släpps under december

Ibland kan vi behöva spärra avgångar på grund av att banarbeten inte har planerats klar i tid till våra säsongssläpp. Dessa avgångar är i så fall markerade med Ej valbar och släpps för bokning så fort planeringen är klar. Detta sker löpande och vi kan inte på förhand ge ett exakt datum för när en spärrad avgång släpps. Vi rekommenderar att du då och då kikar in på sj.se eller kollar i appen om de biljetter du är intresserad av har släppts.

Min resa påverkas av en trafikstörning, var hittar jag mer information?

Aktuell information om trafikläget hittar du via vår trafikinfo-sida. Där kan du hitta information om din avgång genom att söka på avresedag och station eller tågnummer (står på din biljett). Vid en trafikstörning dyker en gul banner upp märkt "Trafikändringar". Den kan du klicka på för mer information.

Du kan även hitta samma information vår app genom att klicka på Trafikinfo och söka på station eller tågnummer.

Till trafikinfo-sidan

Hur bokar jag om min biljett?

Har du en biljett som är ombokningsbar kan du boka om själv den här på sj.se: till ombokning.

Här hittar du instruktioner för hur du bokar om på sj.se

Vill du boka om din resa via appen så fungerar det lite annorlunda. Här du hittar du instruktioner för hur du bokar om i appen.

Hur avbokar jag min biljett?

Har du en biljett som är återbetalningsbar så kan du enkelt avboka den på sj.se: till avbokning.

Här hittar du instruktioner för hur du avbokar din biljett på sj.se

Du kan även avboka i appen. Här hittar du instruktioner för hur du avbokar din biljett i appen.

Vad får jag för ersättning om tåget är försenat?

Är ditt SJ-tåg sent så ersätter vi dig enligt svensk lag och EU-direktiv. Vad du får för ersättning beror på om det är mer eller mindre än 150 km mellan det försenade tågets start- och slutstation samt hur stor förseningen är. Du kan läsa mer regelverket här.

Hur ansöker jag om ersättning om jag har blivit försenad?

Har du en enkelbiljett eller någon typ av pendlarbiljett och har rest med ett försenat SJ-tåg kan du ansöka om ersättning via formuläret här: ansök om ersättning. 

Har du gjort en så kallad Resplusresa* så ansöker du om ersättning här: ansök om ersättning för resplusresa.

* En resplusresa är om du har rest med både SJ och ett anslutande tåg-, buss- eller färjebolag och din biljett är märkt RESPLUS.

Kan jag få ersättning för merkostnader vid en försening?

Ja, har du på grund av en försening behövt lägga ut extra för transport, mat eller boende kan du ansöka om ersättning för merkostnader genom att mejla till kundservice@sj.se.

Kom ihåg att även skriva med dina kontaktuppgifter, ärende-/bokningsnummer och skicka med kopia på kvittot för dina merkostnader för att få snabbare hjälp. 

Vad kostar en biljett?

Våra biljettpriser styrs av efterfrågan och beläggning och det finns därför inget fast biljettpris för en viss sträcka. Är du ute efter billiga biljetter så rekommenderar vi alltid att du bokar din resa så tidigt som möjligt för att öka chansen att hitta billiga biljetter. Du kan även använda dig av vår Lågpriskalender som visar de billigaste biljetterna till några av de populäraste resmålen: till Lågpriskalendern.

Är du student, ungdom eller pensionär så kan du även köpa våra Sista minuten-biljetter som släpps 24 timmar innan avgång. Dessa avgångar är rödmarkerade i vår vanliga bokning.

Hur köper jag en biljett?

Här hittar du instruktioner för hur du köper en vanlig resa på sj.se Har du problem med att köpa en biljett här på sj.se så kan du även få hjälp genom att chatta med någon från vår Kundservice, länk till chatten hittar du här.

Du kan annars köpa din resa i vår app, i våra biljettautomater, i våra resebutiker på centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö, via telefon samt hos våra återförsäljare. 

Vad händer om jag inte har en biljett när jag kliver på tåget?

Du kan inte köpa biljett av personalen ombord på tåget utan måste ha en giltig biljett innan du kliver ombord. Saknar du giltig biljett vid kontroll så utfärdas en tilläggsavgift på 1 200 kronor.

Varför kan jag inte betala med Internetbank på sj.se?

Internetbank som betalningsmedel är väldigt resurskrävande. Efterfrågan från våra resenärer att kunna betala med Internetbank har inte stått i proportion till detta. Därför valde vi att ta bort detta betalningsmedel i samband med 2016 års lansering av nya sj.se för att i förlängningen kunna erbjuda tågresor till ett så lågt pris som möjligt – för alla.

Läs om vilka betalningsalternativ som finns på sj.se

Mitt kort nekas när jag försöker köpa min resa här på sj.se, varför?

Upplever du problem vid betalning så rekommenderar vi att du i första hand kontaktar din bank för mer information och rådgivning. Om ditt kort nekas trots att det finnas pengar på kortet så beror det vanligtvis på att du måste låsa upp ditt kort för internetköp via din bank.

Hur kan jag köpa biljett om jag inte har Mobilt BankID?

Mobilt BankID är endast ett krav om du vill betala med Swish eller faktura. Försöker du betala din biljett med kort och blir ombedd att verifiera köpet med Mobilt BankID så behöver du kontakta din bank för att ändra verifieringsmetod.

Jag vill betala min resa med faktura, hur fungerar det?

Är du 18 år, privatkund och har Mobilt BankID kan du välja att betala din bokning med faktura. Fakturabetalning erbjuds vid köp på sj.se, i SJs app och köp över telefon via vår kundservice. Ingen extra fakturaavgift tillkommer. Läs mer om fakturabetalning här.

Vad gäller i Tyst avdelning och Djur tillåtet?

I Tyst avdelning så är det lugn och ro som gäller. Vi vill därför att du stänger av din mobil eller sätter den i ljudlöst läge. Undvik samtal och använd hörlurar om du tittar på film eller lyssnar på musik för att inte störa de som sitter bredvid dig.

Djur får följa med i 2 klass och du bokar särskild plats i avdelning Djur tillåtet. Reser du med ett tåg där du inte kan boka platsbiljett så sätter du dig i den djurtillåtna vagnen. På utsidan av vagnen ser du att det är Djur tillåtet. Djur ska placeras på golvet och får inte vara uppe på sätet. Läs mer om reglerna för att resa med djur här.

Hur bokar jag en specifik plats, till exempel i färdriktning eller vid ett bord?

De enda tåg där du kan se i vilken riktning tåget färdas är på våra snabbtåg, detta är markerat med en pil ovanför platskartan som är synlig i steg 3 av bokningen ("Tillval"). För InterCity-, regional- eller nattåg vet vi inte i förväg exakt hur vagnarna kommer vändas när tåget kopplas ihop.

Har du ett särskilt platsönskemål, som till exempel plats vid bord eller djurfri plats så väljer du detta i rullistan Särskilda önskemål som du hittar i steg 3 av bokningen ("Tillval"). Om ditt platsönskemål inte finns med i listan betyder det att dessa platser är fullbokade eller att de inte finns på just denna avgång.

Får jag ta med egen mat ombord på tåget?

Ja, det får du. Tänk på att de microvågsugnar som finns på tåget endast är till för den mat som säljs i bistron och alltså inte får användas för att värma medhavd mat. Undantaget är medhavd barnmat.

Får jag ta med cykel på tåget?

Nej, på SJs tåg kan du inte ta med dig cykel. Undantag gäller för hopfällbar cykel som i så fall ska förvaras i tillhörande cykelväska och placeras i bagageutrymmet ombord (inte ovanför sätet).

Andra regler gäller på Tåg i Bergslagen. På TiB-tågen finns det två cykelplatser på varje avgång och där kan du därför ta med dig en vanlig cykel. Cykelplatserna går inte att förboka så det är först till kvarn som gäller.