Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Frågor & svar

NÅGRA VANLIGA FRÅGOR

Här följer svar på några av de vanligaste frågorna vi får från våra kunder ombord. 

Köp din biljett före avgång

För att resa med SJs tåg måste du ha giltig biljett och även kunna uppvisa legitimation och eventuella rabattkort, till exempel Studentkortet. Biljett ska köpas innan avgång. Du kan inte köpa en biljett av tågvärdarna ombord.

Du kan köpa biljett här på sj.se, i SJs app, SJs biljettautomater, SJs resebutiker, på telefon 0771 75 75 75 eller hos våra ombud, till exempel flera resebyråer eller Pressbyrån och 7-Eleven. Saknas en giltig biljett vid kontroll utfärdas en tilläggsavgift på 1 200 kronor.

Vilka regler gäller för sällskapsdjur?

Sällskapsdjur är välkomna ombord i djurkupén. Djur ska alltid placeras på golvet och vara kopplade eller förvaras i ändamålsenlig bur. Se till att mittgången hålls fri.

Katter i bur

Är det tillåtet att dricka medhavd alkohol eller röka ombord?

Enligt svensk lagstiftning är det inte tillåtet att dricka medhavd alkohol i tågen. På många tåg har vi en bistro ombord, med ett brett och fräscht sortiment av mat och dryck, inklusive öl och vin. 

För en behaglig resa för alla resenärer gäller förbud för rökning i tågets alla vagnar, mellan vagnarna. Detta gäller även e-cigarretter. Alla vagnar är utrustade med brandlarm, som startar om någon röker.

Wifi/Internet ombord

Ombord på våra snabbtåg och dubbeldäckare får du alltid gratis wifi. Du kopplar upp dig via vårt öppna nätverk ”SJ”. Adressen till vår landningssida är ombord.sj.se. Om du använder VPN kan det störa din möjlighet till uppkoppling. Stäng i så fall av VPN och försök igen.

Vad gäller i tyst avdelning?

Många kunder uppskattar våra tysta avdelningar. I dessa ska det vara lugn och ro. Telefonen ska vara i ljudlöst läge och alla samtal ska undvikas. Ljud från dator, läsplatta eller musikspelare får inte höras. Om du ofrivilligt hamnat i tyst avdelning, kontakta tågvärden så försöker de, om möjligt, hitta en annan plats åt dig.

Kvinna med väska

Var ska jag ställa bagaget?

Du får ta med dig så mycket bagage som du med enkelhet själv kan bära, dock som mest två väskor (max 80x50x35 cm) per person, samt en datorväska/handväska. Utöver detta får du ta med dig ett specialbagage, som hopfällbar barnvagn, skidor i fodral, musikinstrument eller en hopfälld cykel i fodral. Det är inte tillåtet att ta med sig föremål som är farliga, störande eller som påverkar dina medresenärers utrymme.

Du ansvarar själv för att bära ombord/bära av ditt bagage, placera det rätt och hålla uppsikt över det under resan.

Allt bagage ska placeras i tågets bagageställ, på hatthyllor eller under sätet. Av säkerhetsskäl får du inte placera bagage i gångar eller i tågets vestibuler. Barnvagn ska fällas ihop och placeras så att den inte påverkar framkomligheten ombord.

Hur använder jag SJs nya app?

I SJs app är det lätt att köpa resor, både till dig själv och andra. Du kan köpa tur- och returresa i samma köp, Sista minuten-biljetter, nattågsresor och resor kopplade till ditt SJ Biz-avtal. Du kan även köpa en kombinerad resa med SJ och en annan operatör och betala SJ-delen av resan med SJ Prio-poäng.

Du får alltid din e-biljett direkt i appen och det finns möjlighet att spara ner biljetten i Apple Wallet. I appen får du tydlig trafikinformation, direkt kopplad till din resa, och här finns dessutom ditt digitala SJ Prio-kort.

Ladda ner appen till din mobil och upptäck alla smarta funktioner. Givetvis är den helt gratis.

Kvarglömt bagage

Om du skulle glömma något ombord på SJs tåg kontaktar du Bagport.

Webbsida: bagport.se

Telefon: 08 501 255 90

TVEKA INTE ATT KONTAKTA OSS OM DU HAR FLER FRÅGOR!

Tågvärden ombord på tåget är tillgänglig för att besvara dina frågor. Du kan även få information om din resa på:

Man som pratar i telefon