Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Kundservice

Välkommen till SJ Kundservice!

Har du en fråga? Vi samlar information och uppdaterar regelbundet våra Frågor och svar.

Icon This is an icon

Läget i trafiken just nu

Se vilket spår ditt tåg går ifrån och eventuella störningar som kan påverka tågtrafiken.

Vanliga frågor och svar just nu

Icon This is an icon

Personlig service

Hittar du inte det du söker under Frågor och svar så hjälper vi dig gärna. Vi gör alltid vårt yttersta för att ge personlig service och snabba svar på dina frågor.

  • Min resa påverkas av en trafikstörning, var hittar jag mer information?

Aktuell information om trafikläget hittar du via vår trafikinfo-sida. Där kan du hitta information om din avgång genom att söka på avresedag och station eller tågnummer (står på din biljett). Vid en trafikstörning dyker en gul banner upp märkt Trafikändringar. Den kan du klicka på för mer information.

Du kan även hitta samma information vår app genom att klicka på Trafikinfo och söka på station eller tågnummer.

Till trafikinfo-sidan

  • Vad får jag för ersättning om tåget är försenat?

Är ditt SJ-tåg sent så ersätter vi dig enligt svensk lag och EU-direktiv. Vad du får för ersättning beror på om det är mer eller mindre än 150 km mellan det försenade tågets start- och slutstation samt hur stor förseningen är. Du kan läsa mer regelverket här.

  • Hur ansöker jag om ersättning om jag har blivit försenad?

Har du en enkelbiljett eller någon typ av pendlarbiljett och har rest med ett försenat SJ-tåg kan du ansöka om ersättning via formuläret här: ansök om ersättning. Har du gjort en så kallad Resplusresa* så ansöker du om ersättning här: ansök om ersättning för resplusresa.

* En resplusresa är om du har rest med både SJ och ett anslutande tåg-, buss- eller färjebolag och din biljett är märkt RESPLUS.

  • Var hittar jag tidtabeller för SJs tåg?

Det bästa stället för dig att söka en tidtabell och få fram avgångs- och ankomsttider är i vår köpdialog här på sj.se eller i vår app. Sök på sträcka och datum så får du upp en lista med tåg och tågtider.

Eftersom vi även är återförsäljare av andra resebolag kan du få upp avgångar som inte körs av SJ. Vill du bara se våra tåg klickar du på Filter efter du har gjort din sökning och väljer sedan Bara SJ-tåg.

Läs mer om tidtabeller här.

  • Hur köper jag en biljett på sj.se?

Här hittar du instruktioner för hur du köper en vanlig resa på sj.se Har du problem med att köpa en biljett här på sj.se så kan du även få hjälp genom att chatta med någon från vår Kundservice, länk till chatten hittar du här.

  • Hur bokar jag om min biljett?

Har du en biljett som är ombokningsbar kan du boka om själv den här på sj.se: till ombokning.

Här hittar du instruktioner för hur du bokar om på sj.se

Vill du boka om din resa via appen så fungerar det lite annorlunda. Här du hittar du instruktioner för hur du bokar om i appen.

  • Hur avbokar jag min biljett?

Har du en biljett som är återbetalningsbar så kan du enkelt avboka den på sj.se: till avbokning.

Här hittar du instruktioner för hur du avbokar din biljett på sj.se

Du kan även avboka i appen. Här hittar du instruktioner för hur du avbokar din biljett i appen.

  • När släpper ni biljetterna?

Biljettsläpp sker vanligtvis 4 gånger om året och gäller för en hel säsong:

  • Sommarens biljetter släpps i mars
  • Höstens biljetter släpps i juni
  • Vinterns biljetter släpps i september/oktober
  • Vårens biljetter släpps under december

Ibland kan vi behöva spärra avgångar på grund av att banarbeten inte har planerats klar i tid till våra säsongssläpp. Dessa avgångar är i så fall markerade med Ej valbar och släpps för bokning så fort planeringen är klar. Detta sker löpande och vi kan inte på förhand ge ett exakt datum för när en spärrad avgång släpps. Vi rekommenderar att du då och då kikar in på sj.se eller kollar i appen om de biljetter du är intresserad av har släppts.

  • Hur bokar jag en specifik plats, till exempel i färdriktning eller vid ett bord?

De enda tåg där du kan se i vilken riktning tåget färdas är på våra snabbtåg, detta är markerat med en pil ovanför platskartan som är synlig i steg 3 av bokningen ("Tillval"). För InterCity-, regional- eller nattåg vet vi inte i förväg exakt hur vagnarna kommer vändas när tåget kopplas ihop på avresedagen.

Har du ett särskilt platsönskemål, som till exempel plats vid bord eller djurfri plats så väljer du detta i rullistan Särskilda önskemål som du hittar i steg 3 av bokningen ("Tillval"). Om ditt platsönskemål inte finns med i listan betyder det att dessa platser är fullbokade eller att de inte finns på just denna avgång.

  • Kan ni skicka ut min biljett på nytt?

Du kan skicka ut din biljett helt själv via Min resa. På den sidan kan du ladda ner eller skriva ut din e-biljett. Har du sms-biljett och har råkat radera den eller behöver skicka den till en annan telefon gör du även det via Min resa.

Till Min resa.

Här hittar du instruktioner för hur du skickar ut din sms-biljett.