Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Rasmus jobbresa i Europa
går som på räls

Ingenjören som slutade flyga. Rasmus Larsson valde tåget för jobbresan från Ludvika till Schweiz – för klimatets och dottern Jasmines skull.

Civilingenjör Rasmus Larsson i Ludvika flög världen över i affärer. Men dottern Jasmine förändrade allt. Nu försöker han minimera sina ekologiska fotavtryck. När jobbet krävde att han skulle resa till Schweiz valde han tåget genom Europa.

FÖR MIN dotters och allas framtid måste vi leva mer hållbart och resa mindre. Min tågresa blev en positiv upplevelse, jag kan absolut tänka mig att göra det igen.

Rasmus Larsson guidar Kupés utsända mellan järnvägsstationen i Ludvika och industriområdet där ABB:s röda logotyp syns på långt håll. Här ligger världens största fabrik för högspänningsbrytare som exporteras till hela världen. Som säljare och tekniskt säljstöd flög Rasmus ofta till kunder i Asien, Syd- och Nordamerika och Afrika i flera år.

– Jag reste väldigt mycket i början av min karriär. Redan då insåg jag klimatproblematiken, men när vi fick Jasmine för 2,5 år sedan blev det annorlunda. Jag kände att jag som verkligen varit en klimatbov och stått för stora klimatpåverkande utsläpp genom mitt affärsresande måste göra något. Rasmus fattade ett genomgripande och personligt beslut. Hans och familjens klimatutsläpp måste ner radikalt.

– Det samhälle vi har i dag kommer inte att finnas för min dotter och hennes generation om vi inte kan stoppa klimatförändringarna. Det är den bistra sanningen.

Familjens omställning är genomgripande: Nästan uteslutande vegetarisk mat, elbil och solpaneler på taket (en timmes solljus räcker för att ladda elbilen för fyra mils körning). Vid längre privatresor väljer de alltid tåg om det går. När Rasmus kom tillbaka efter föräldraledighet väntade ett nytt jobb på ABB som lokal produktchef för högspänningsbrytare. Det gör att han normalt sett slipper flyga i jobbet.

– Jag träffar mina internationella kontakter när de besöker fabriken i Ludvika. Skypemöten fungerar också alldeles utmärkt även för längre och mer komplexa diskussioner.

När Rasmus började en internutbildning i höstas där en av kurserna är förlagd till Zürich i Schweiz under en vecka bestämde han sig för att ta tåget dit.

– Lite uppståndelse blev det ju på jobbet, folk undrade och var nyfikna. Det är ju inte vedertaget på ABB att ta tåget på affärsresor ut i Europa.

Själva resrutten hitta han enkelt en Googlesökning bort. Utifrån den bokades biljetterna på nätet via respektive tågbolags webbplats, SJ, Deutsche Bahn och österrikiska ÖBB.

– Det är krångligare att boka tåg än flyg ut i Europa. Jag hoppas verkligen att det kan bli enklare i framtiden. Då skulle fler välja tåg vid utlandsresan.

EN LÖRDAGSMORGON I oktober steg Rasmus på regionaltåget i Ludvika. 37 timmar senare via Köpenhamn och Hamburg var han framme i Zürich. Men då hade han passat på att sova över hos släkten i Köpenhamn. Utan detta stopp hade restiden blivit 27 timmar. På hemvägen fem dagar senare klev han på nattåget till Hamburg, därefter dagtåg genom Danmark mot Dalarna.

– Nattåget genom Tyskland var väldigt smidigt. Jag sov gott och delade sovkupé med en barnfamilj som skulle till Amsterdam över helgen. Och det var inga förseningar under hela resan.

Tiden ombord på dagtågen på nedoch hemresan använde han till att jobba.

– Jag kunde jobba ostörd, hade laddat ner arbetsmaterial och fick massor gjort. När jag behövde sträcka på benen tog jag en sväng till bistrovagnen. På SJs tåg fungerade dessutom Wi-Fi utmärkt, på de tyska tågen var det tyvärr sämre.

Men att välja en dygnslång tågresa när direktflyg Stockholm–Zürich tar 2,5 timmar – är det rimligt?

– Är det rimligt att välja ett färdsätt som ger så stor klimatpåverkan? Och med flyg hade det ändå tagit hela dagen för mig inklusive resan från Dalarna till Arlanda, väntetider på flygplatsen och svårt att jobba inklämd i planet. Åtminstone till Centraleuropa tycker jag man kan överväga tåg i stället för flyg, säger Rasmus.

Han nämner hur han vid bokningen på Deutsche Bahn fick besked om hur stor koldioxidbesparingen på sträckan var jämfört med flyg.

– Jättebra att kunna se vad klimatpåverkan av din resa är när du bokar den. Nästa steg att direkt kunna klimatkompensera vore en bra hjälp, kanske ett tips för SJ också!

Det är viktigt att få hjälp att göra medvetna hållbara val, det ska vara lätt att göra rätt.

Rasmus vid fönstret.

Rasmus och hans familj har radikalt ändrat livsstil för att minska sin klimatpåverkan, från mat, uppvärmning av hus till resor.

SÅ RESTE RASMUS GENOM EUROPA

UTRESA: Från Dalarna till Schweiz

Ludvika–Köpenhamn via Göteborg*

Tid: 8,5 tim

Tåg: Tåg i Bergslagen, SJ

Väntetid: 1,5 tim vid byte i Göteborg

Frivillig övernattning Köpenhamn

Tid: 13 tim

Köpenhamn–Hamburg

Tid: 4,5 tim

Tåg: Deutsche Bahn

Väntetid: 2 tim i Hamburg

Dagtåg Hamburg–Zürich

Tid: 7,5 tim

Tåg: Deutsche Bahn

Rasmus restid: cirka 37 timmar med övernattning

* Banarbeten vid nedresan gav längre resväg via Göteborg. Normalt är snabbaste vägen via Mjölby och vidare med SJ Snabbtåg till Köpenhamn.

HEMRESA: Från Schweiz till Dalarna

Nattåg Zürich–Hamburg

Tid: 11,5 tim

Tåg: ÖBB

Väntetid: 1,5 tim i Hamburg

Hamburg–Köpenhamn

Tid: 5 tim

Tåg: Deutsche Bahn

Väntetid: 2 tim i Köpenhamn

Köpenhamn–Mjölby–Ludvika

Tid: 7 tim

Tåg: SJ/Tåg i Bergslagen

Rasmus restid: cirka 27 timmar

Rasmus visar biljetten.

Rasmus tågresor från Ludvika börjar alltid på Tåg i Bergslagen.