Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Combitech

Combitech vill halvera utsläppen

Med ambitionen att halvera sina koldioxidutsläpp till 2022 vill Combitech bli Sveriges mest hållbara it- och teknikkonsultbolag. Ett viktigt steg på vägen är att välja tåget som transportmedel mellan kontoren. För att ändra medarbetarnas beteende har företaget tagit fram ett verktyg, som tydligt visar hur valet av transportsätt påverkar miljön.

Den verkliga omställningen började 2017, då de nya miljömålen antogs av Combitech, som är ett dotterbolag till Saab. Det var då ambitionen med att på bara fem år halvera koldioxidutsläppen lanserades – och tack vare en djärv satsning och snabba resultat blev Combitech ett av de företag som fick SJ:s miljödiplom 2019.

Med drygt 1 800 medarbetare på fler än 35 orter i Sverige (förutom kontor i Norge, Danmark och Finland) blir det förstås en del interna tjänsteresor. En som titt som tätt behöver förflytta sig är Veronica Parsland, som är enhetschef inom en division som jobbar med teknisk produktinformation för eftermarknad.

– Jag har mina konsulter i Malmö och Linköping, förutom i Växjö där jag bor. Så det blir en del resor för att hälsa på dem och våra kunder. Jag behöver även åka till andra orter för rekrytering och möten ibland. Och då tar jag tåget, säger Veronica.

Hon och alla andra enhetschefer får en rapport i stort sett varje månad, som redovisar resestatistiken inom enheten, och visar hur stora koldioxidutsläpp de genererat.

– Informationen är visualiserad och tydlig med tårtbitar och kurvor. Jag kan sedan visa för mina medarbetare hur vi har transporterat oss och vilken påverkan det har. Jag tror att det gör skillnad när man verkligen ser hur det ser ut. Det går inte över en natt att få till en förändring, men vi ser redan att fler och fler väljer tåget.

Combitech
Veronica Parsland på Combitech

Minskning på tio procent

Själv har Veronica Parsland länge valt tåget före andra färdsätt – inte bara av miljöskäl, utan för att det helt enkelt är smidigare när hon vill jobba på vägen, och komma rakt in i nästa stad utan att ta vägen via en flygplats med allt vad det innebär av säkerhetskontroller och transfer.

– Jag åker i alla fall en gång i veckan, vanligtvis till Linköping eller Malmö. Och det är faktiskt tidseffektivt att åka tåg. En del kollegor har svårt att släppa bilen. Men när jag åker Växjö-Linköping med tåg och busstransfers är jag framme på 2 timmar och 50 minuter. Då har jag åkt kollektivt hela vägen. Det hade tagit längre tid med bilen, och då hade jag inte kunnat jobba längs vägen heller, konstaterar Veronica Parsland.

Combitechs miljöchef Patrik Johansson, håller med om att tåget fungerar bra när man vill få undan lite jobb, och han ser hur resemönstret inom företaget steg för steg har förändrats.

– Vi har minskat utsläppen med nästan tio procent per anställd bara under första året med det nya systemet. Det är helt klart tack vare att varje medarbetare och varje chef har en bättre insikt i hur deras val påverkar miljön. Många har nog heller inte haft en aning om vilken liten påverkan tåget har jämfört med andra transportmedel i Sverige, och det blir supertydligt nu, säger Patrik Johansson. 

Tävling i minst utsläpp

Det är Combitechs egen avdelning som arbetar inom Business Intelligence som tagit fram verktyget för att sammanställa den data om tjänsteresorna som löpande samlas in. Varje månad får de cirka hundra enhetscheferna se hur det går för Combitech i stort, och hur just deras enhet bidrar till målet.

– Vi hade faktiskt en tävling under mitten av förra året, då vi jämförde kontorens utsläpp per anställd och skapade en ligatabell som vi följde upp månadsvis. Kontoren kunde se hur de klättrade mot förstaplatsen. Vi delade ut ett pris för förstaplacering, alltså minst utsläpp per anställd. Och ett pris för bästa förbättring under tävlingens gång, säger Patrik Johansson.
I hållbarhetsplanen finns också ökade satsningar på digitala möten och en elektrifiering av företagets fordonsflotta. Och den medvetna miljöstrategin ger även ringar på vattnet hos moderföretaget, Saab.

– De är i färd med att lansera samma uppföljningsverktyg även hos Saab. De har givetvis också miljömål, och vill följa upp resandet och bli effektivare. Det ska bli spännande att följa hur fler får upp ögonen för den här typen av miljörelaterad dataanalys.

Text: Karin Wallén

Patrik Johansson på Combitech