Åtkomst nekad {{userModel.firstName}}

Du har inte behörighet att komma åt denna sida

Bli mer tidseffektiva och minska ert klimatavtryck

Det finns många fördelar med att vara företagskund hos oss. Genom SJ Biz får du hjälp att ställa om till ett mer hållbart resande, vilket genererar högre effektivitet, lägre kostnader och minskat klimatavtryck.

 

Idag är hållbart resande en förutsättning för att vara en attraktiv arbetsgivare, och allt fler ser ett aktivt hållbarhetsarbete som en hygienfaktor. Vi hjälper er mot framtidens affärsresande. Välkomna ombord på tåget! 

 

Det lönar sig att agera hållbart

De företag som har en vetenskapsbaserad hållbarhetsstrategi ser positiva resultat redan idag.

Talanger

90 % av millennials anser att företags hållbara affärer väger tungt när de ska välja arbetsgivare.

Rasmus visar biljetten i mobilen

Innovationer

63 % av CEO:s som satt vetenskapsbaserade hållbarhetsmål säger att det driver innovation på företaget.

Besparingar

35 % av CEO:s rapporterar att hållbart arbete driver kostnadsminskningar redan idag.

Produktivitet

Företag som arbetar med hållbarhet har 16 % ökad produktivitet jämfört med de som inte anpassat sig efter hållbara arbetssätt.

Källor: 1 – Accenture Research  |  2 – SBTi   |  3 – UN CEO Survey  |  4 – Journal of Organizational Behavior 

Fler fördelar med SJ Biz

Med Reseanalysen kan ni analysera ert resande idag, och se över hur ni vill och behöver resa imorgon. Genom att arbeta ombord på tågen eller i våra renoverade lounger så blir resdagen till en effektiv arbetsdag, vilket sparar både tid och pengar. Medarbetarna kan smidigt boka resan via vår app, er egen hemsida eller på sj.se. Behöver ni hjälp med något, så hjälper våra miljökonsulter er, hela vägen! 

Fördelar SJ Biz

Det är enkelt att agera hållbart

Vi underlättar er omställning till ett mer hållbart resande.

Smidig biljettbokning

Med SJ Widget kan ni enkelt boka resor direkt från er egen hemsida. Medarbetare slipper hålla koll på kundnummer och fakturauppgifter då allt redan finns i widgeten, som specialdesignas utifrån era behov och inkorporeras på er webbplats. 

Skärmklipp från SJ Biz Reseanalys

Överskådlig reseanalys

Reseanalysen ger en helhetsbild av ert resande idag, samt en förståelse för hur ni kan förändra vissa resvanor för att spara pengar och arbetstid längs vägen. Verktyget är enkelt att använda och ger konkreta siffror på hur det lönar sig att prioritera hållbart resande. 

Lugn arbetsplats på tåget

Lugn arbetsplats

Genom att välja tåget blir resdagarna mer effektiva. Arbeta i lugn och ro i våra fräscha lounger, eller under tågresan. Att få saker gjorda längs vägen bidrar till minskad stress hos den enskilde medarbetaren och lönar sig ekonomiskt för företaget. 

Inspireras av andra!

Många företag, stora som små, väljer redan idag tåget. Här kan du läsa mer om hur de arbetar och inspireras av deras resor. 

SJ Biz krönika

Några ord från våra kundansvariga

Veronica Wickzell är försäljningsansvarig gentemot affärsresebyråerna. Hon berättar vad hon ser fram emot med nya X 2000.

Läs Veronicas krönika

Camilla Lystrand Project manager White Arkitekter

Månadens företag

I november berättar Camilla på White Arkitekter om hur de motiverar sina medarbetare att göra hållbara val. 

Mer om månadens företag 

SJ 3000

Tåget viktigt när resor ska vara både hållbara och coronasäkrade

Affärsresorna störtdök under pandemin och det viktigaste för att affärsresandet ska återupptas är att det ska upplevas som tryggt för individen.

Mer om tryggt och hållbart affärsresande

COWI pratar hållbarhet

Lyssna på COWIs Head of Department Shared Service Management Irene Bengtsson och hör henne berätta hur deras förändringsresa tog fart och hennes tre topptips hur du som företag lyckas nå dit.

Vi utvecklas hela tiden

Här hittar ni relevanta nyheter för våra företagskunder. 

1 klass i nya X 2000

Premiär för nya X 2000

Tänk dig att du kliver ombord på ett helt nytt tåg. Du möts av en modern miljö med ny inredning, ljusa färger och en atmosfär som andas resande och förväntan. Nya prisbelönta X 2000 är ett supermodernt, men återvunnet och återanvänt tåg. Ett tåg där det mest spektakulära är att vi har sparat mer än 5 000 ton rostfritt stål genom att återanvända hela skalet från det gamla tåget. Inte så dumt, eller hur?

Första tåget är redan i trafik, de andra rullar ut allt eftersom.

Läs mer om nya X 2000

2 klass Lugn

Nu finns ytterligare möjligheter att planera resan. I marknads-undersökningar ser vi att fler och fler vill utnyttja tiden ombord för arbete, och uppskattar att få sitta mer ostört under resan. Vårt nya koncept 2 klass Lugn erbjuder en lugnare miljö. Här sker endast dämpade samtal och all teknik är på ljudlös. Vårt nya kunderbjudande ligger prismässigt mellan 1 och 2 klass och finns på alla snabbtåg från och med 1 november 2021.

Läs mer om våra reseklasser

SJ Lounge i Stockholm

Härligare lounger

Vi är stolta över att få välkomna dig tillbaka till nya och fräscha lounger som har hämtat inspiration från det nya X 2000-tåget. Där hittar du en lugn och avskild miljö där du kan känna dig som hemma, du kan jobba eller vila och samtidigt ta något att äta och dricka. Vi har bland annat bytt ut en del av inredningen och fått nya telefonrum.

SJs lounger finns på Stockholm Central, Göteborg C och Malmö C. Du har tillgång till SJ Lounge om du är SJ Prio-medlem på svart nivå, reser med SJs årskort eller i 1 klass. Välkommen!

Läs mer om SJs Lounger

Kontakta oss

Vill du veta mer om företagsavtal eller behöver personlig hjälp med din tjänsteresa? Vi hjälper dig gärna.

Telefon: 0771–75 75 55
Öppettider: Mån–fre 08.00–17.00*
Mejl: foretag@sj.se

SJ Fakturasupport
Svarar endast på fakturafrågor från avtalskunder.
Telefon: 0771–21 21 86
Öppettider: Mån–fre 09.00–12.00*
Mejl: foretagskunder@sj.se

Postadress
SJ avtalssupport/avtalsadministration
Box 2
841 21 Ånge

* Under storhelger kan andra öppettider gälla.