Köpa resa

Det finns olika sätt att köpa resa, olika biljettyper och möjlighet att välja hur man vill hämta ut sin resa. Alla sätt är dock inte fullt tillgängliga för alla.

Köpa på webben

Köpfunktionen på webbplatsen fungerar med de vanligaste talsyntes- och förstoringsprogrammen. Den fungerar dock inte helt optimalt. Webbplatsen kommer troligtvis på sikt att genomgå ett antal justeringar och då kommer vi också att se över dessa punkter. Tidplanen för dessa justeringar är än så länge oklar.

Här köper du din biljett

SJ Biljettautomat

SJ biljettautomater har både tangentbord och pekskärm. Till vissa funktioner ska man använda tangentbordet och till andra funktioner ska man peka på skärmen vilket medför att biljettautomaten inte alltid fungerar helt perfekt för till exempel personer med helt eller delvis nedsatt syn.

På telefon

Vid bokning av plats för ledar- eller assistanshund får hunden en kostnadsfri plats. Denna plats kan inte säljas på vår webbplats utan görs på 0771-75 75 75 (tonval 1). Fungerar det för dig att ha hunden vid dina fötter (och alltså ingen egen plats för hunden) kan du boka din plats på vår webbplats. Välj i sådant fall Handikapplats under Platsönskemål. Du får då en plats nära toalett och utgång. Handikapplatser finns både i 1 klass och 2 klass.

Ledsagning bokas på 0771-75 75 75 (tonval 1). Detta gör du i samband med att du bokar din resa. Säljaren tar emot dina uppgifter och vidarebefordrar dem till Riksfärdtjänsten som sedan utför ledsagningen på stationen.
Mer information om våra olika biljetter och bokningsmöjligheter kan du läsa om genom att klicka på länken.

Läs om våra biljetter Öppettider för försäljningen via 0771-75 75 75

Biljettpriset

Priset varierar beroende på när du köper din resa. Från och med 90 dagar före avgång är priset på resa med dagtåg som lägst. I takt med att tiden går och att platserna bokas ökar priset. Våra billigaste resor med nattåg kan du köpa för hela bokningsperioden, oavsett hur lång den är. Mer information om vårt prissystem kan du läsa om via länken nedan.

Läs om vår prissättning

Nedsatt bokningsavgift

Våra bokningsavgifter varierar beroende på om du köper via någon av våra självbetjäningskanaler (www.sj.se, SJ Biljettautomat, mobil.sj.se) eller i en manuell kanal (SJ Resebutik och 0771-75 75 75).

I självbetjäningskanaler är bokningsavgiften 7 % av biljettpriset och i våra manuella kanaler är bokningsavgiften 12 % av biljettpriset.

Om du på grund av funktionshinder inte kan boka din resa här på vår webbplats eller i SJ biljettautomat ber vi dig kontakta oss på 0771-75 75 75, tonval 1 och 4, eller någon av våra resebutiker och berätta att du på grund av funktionshinder vill få din bokningsavgift reducerad till 7 % av biljettpriset. Detsamma gäller när du ska boka handikapplats på SJ nattåg, ledarhundsplats eller ledsagning. Du kan då få dina biljetter hemskickade alternativt hämta dem i SJ Resebutik.

Här hittar du våra resebutiker

Texttelefoni

Om du har problem med att tala i telefon eller har nedsatt hörsel finns det en tjänst som heter Texttelefoni. Mer information om tjänsten hittar du via länken nedan (www.texttelefoni.se). Telefonnummer till förmedlingscentralen om man ringer från en vanlig telefon är 90 165. Ringer man från en texttelefon är det 90 160.

Till Texttelefoni

Sista minuten

24 timmar före avgång släpper vi billigare biljetter till ungdomar, studenter och pensionärer. I de fall du behöver ledsagning ska du boka denna på vanligt sätt senast 24 timmar före avgång, d.v.s. innan du köper din Sista minuten-biljett. Läs mer om Sista minuten genom att klicka på länken.

Läs om Sista minuten

Betalning

Du kan betala din resa på flera olika sätt. Se mer information genom att klicka på länken.

Så här betalar du

Hämta ut biljetten

Vi har många alternativ för att hämta ut biljetten. Pappersbiljett hämtas antingen ut i SJ Resebutik (mot en avgift på 30 kronor) eller i SJ Biljettautomat. Alternativt kan du hämta ut den på Pressbyrån eller hos 7-Eleven mot extra avgift. Numera finns också e-biljett för utskrift via din skrivare hemma eller som sms till mobiltelefonen. Mer information om olika sätt att hämta ut din biljett finns via länken nedan.

Så här hämtar du ut din biljett

Personliga biljetter

SJ biljetter är personliga. Det innebär att ditt namn ska stå på biljetten och att du måste kunna legitimera dig ombord. För dig som reser med assistent har vi tagit fram en rutin där det räcker att det står ditt namn och assistent, t.ex. Karin Anderssons assistent. Då behöver endast du kunna legitimera dig ombord.
Mer information om personliga biljetter finns via länken länken.

Läs om personliga biljetter
  Utskriftsvänlig sida